چکیده:
پژوهش حاضر طی سال های 88 87 در دو روزنامه اقتصادی «دنیای اقتصاد» و «سرمایه» با متد پیمایشی و مصاحبه ای انجام گرفت . نمونه های آماری این تحقیق 35 روزنامه نگار و دست اندرکار در این دو روزنامه ها بودند. شیوه نمونه گیری بصورت تصادفی انجام
گرفت. فرضیه ها و پرسش های این طرح غالبا پیرامون مشکلات سازمانی تحریریه اعم از قواعد حرفه ای تعامل مدیران روزنامه با
روزنامه نگاران و دیگر دست اندرکاران این دو روزنامه بوده است . از سوی دیگر پژوهشگر در وجوه انضمامی و تبعی به اخلاق
روزنامه نگاری نیز نظر داشته است. اگرچه پیدایش موفقیت ها و ناکامی ها در پژوهش های پیمایشی نسبت به دیگر متدهای تحقیقی و
پژوهشی غالبا قرین به حقیقت است اما به رغم آن، در این پژوهش سعی شده است که در هر دو روزنامه و تقریبا در سطوح بالا با
مدیران و دبیران این دو روزنامه مصاحبه های عمقی نیز صورت گیرد. ما حاصل این مصاحبه ها در بخش معایب و محاسن نیز آمده و
استدلال و براهین آن در تحلیل ها هم بکار گرفته شده است.
آنچه که در زیر می آید ماحصل این پژوهش است که اکثریت گمانه ها و فروض پژوهشگر در باب قواعد حرفه ای و اخلاق حرفه ای
حاکم بر روزنامه نگاران با مدیران و بالعکس بر صحت و درستی آن تاکید دارند.
در ابتدای پژوهش، پژوهشگر بر این گمان بود که بسیاری از قواعد حرفه ای در این دو سازمان های تحریریه نادیده گرفته می شود و
روزنامه نگاران به تدریج به سمت اداری بودن و عضوی ساده در یک سازمان اداری بورکراتیک تبدیل می شوند و روزنامه ها پس از
رشد نسبی در تیراژ و جذب آگهی ها آرام آرام به سمت بورکراتیک شدن پیش می روند و از موقعیت خبری و به روز بودن فاصله
می گیرند. به همین تناسب نیز از قواعد حرفه ای دور می مانند.
This research was done through methods of survey and interview in two economic newspapers-
"Donyaye Eghtesad" and "Sarmaye"- during years 1387 and 1388. In this research the sampling units are 35 journalists and
staff of these two newspapers. Sampling was done randomly. Hypothesis (assumptions) and questions are mostly related to
the organizational problems of the newspapers such as professional rules of interaction between newspapers' staff, journalists
and managers. On the other hand, the researcher has considered in the other Dimension of journalism ethics.
Although fail or success of the survey research mostly results in truth, deep interviews have been done with managers and
secretaries of these two newspapers. The result of these interviews can be found in the section of strengths (advantages) and
weaknesses (disadvantages) and their argument has been used in the analysis. What follows is the result of this research in
which most assumptions of the scholar focus on the rules of professional conduct and ethics rules governing the relations
between journalists and managers. At the initial level of the research, it was assumed that many of the rules of professional
conduct in the organization of the newspapers mentioned above were violated so that journalists were regarded just as
administrative staff of a bureaucratic organization. With regard to this bureaucratic process and their relative growth in
advertisement, newspapers did not fulfil their functions as a communication means covering the latest news.