چکیده:
ضــرورت مقایــسهبــین مــضامین مــشترک تربیتــی گلــستان ســعدی وکتــاب قــابوس نامـه عنـصرالمعالی بـدان جهـت بـوده اسـت کـه معمـولادرمیـان بـسیاری ازخواننـدگان آثــارســعدی ،گمــان بــرآن بــوده وهــست کــه شــیخ اجــل ،ایــن مــسایل وگفتارهــارا خودمطرح کرده وبه قول وی : کهن خرقهخویش پیراستن به ازجامهعاریت خواستن درایــن مقایــسه ،بخــش هــایی ازمــشترکات آثــارایــن دوســخنوربــزرگ کــه از جهــت معنــایی ودربــسیاری مــواردلفظــی بــه هــم نزدیــک بودنــددربرابــرهــم قــرار گرفتـه انـد؛ امـا قبـل ازایـن کـاربـرای نـشان دادن دشـواری کـار،شـمه ای دربـاب فاصـله زمــانی مربــوط بــه ایــن دوســخنوروردپــای هــرنــوع مــضمون گیــری یــابــه قــولی تاثیرپــذیری بیــان شــده اســت . ویژگــیهــای تربیتــی«قــابوس نامــه » و اهمیــت آن در آمــوزه هــای تربیتــی و مقایــسه ای میــان ایــن اثــر و آرا و اندیــشه هــای تربیتــی ســعدی در کتـاب «گلـستان » صـورت گرفـت . اهمیـت موضـوع بـدان جهـت اسـت کـه آمـوزه هـای تربیتـی ســعدی در «گلـستان » مــورد اسـتناد منــابع مختلـف اســت و «قـابوس نامــه » در ایــن زمینــه هــم سرشــار از موضــوعات اخلاقــی و تربیتــی اســت و مــیتوانــد در اکثــر مباحــث دانـش مفیـد واقـع شـود. در ایـن مقایـسه بـه دیـدگاه هـای مـشترک و وجـوه اخـتلاف در روش هـــای «قـــابوس نامـــه » عنـــصرالمعالی و «گلـــستان » ســـعدی اشـــاره شـــده اســـت و حاصـل ایـن مقایـسه آن اسـت کـه اثـر عنـصرالمعالی بـا آنکـه بـه شـیوة انـدرز بیـان شـده اسـت نـسبت بـه سـعدی کـه دسـتورات تربیتـی را بـه صـورت حکمـت مطـرح مـیکنـد، تفاوت چندانی ندارد.
خلاصه ماشینی:
مقایسۀ آموزه های تربیتی گلستان سعدی و قابوس نامه دکتر شکرالله پورالخاص استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی خدیجه قرداشخانی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده ضــرورت مقایــسۀبــین مــضامین مــشترک تربیتــی گلــستان ســعدی وکتــاب قــابوس نامـه عنـصرالمعالی بـدان جهـت بـوده اسـت کـه معمـولادرمیـان بـسیاری ازخواننـدگان آثــارســعدی ،گمــان بــرآن بــوده وهــست کــه شــیخ اجــل ،ایــن مــسایل وگفتارهــارا خودمطرح کرده وبه قول وی : کهن خرقۀخویش پیراستن به ازجامۀعاریت خواستن درایــن مقایــسه ،بخــش هــایی ازمــشترکات آثــارایــن دوســخنوربــزرگ کــه از جهــت معنــایی ودربــسیاری مــواردلفظــی بــه هــم نزدیــک بودنــددربرابــرهــم قــرار گرفتـه انـد؛ امـا قبـل ازایـن کـاربـرای نـشان دادن دشـواری کـار،شـمه ای دربـاب فاصـله زمــانی مربــوط بــه ایــن دوســخنوروردپــای هــرنــوع مــضمون گیــری یــابــه قــولی تاثیرپــذیری بیــان شــده اســت .
٢- بحث آثــار منثــور قــابوس نامــه وگلــستان ســعدی کــه نمونــه هــای هنــری تــر، والاتــر و درخــشان تــری از آمــوزه هــای تربیتــی را در خــود جــای داده اســت ، نویــسندگان ایــن مقالــه را بــر آن داشــت تــا ایــن دو اثــر را بررســی و آمــوزه هــای تربیتــی آن دو را در ســه مقوله مورد مداقه و کنکاش قرار دهند: ٢-١- آموزه های تربیتی گلستان نقـش تربیـت ، نـزدشـیخ اجـل چنـان مهـم بـوده اسـت کـه اوبـاب هفـتم گلـستان را درتأثیرتربیت وهمچنین باب هفتم بوستان رادرعالم تربیت نام نهاده است .