چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل اجتماعی- اقتصادی با سلامت اجتماعی دربین دبیران مقاطع راهنمایی و متوسطه شهرستان آذرشهر میباشد. مطالعه حاضر با توجه به اهداف، ماهیت و نحوه انجام در زمره تحقیقات پیمایشی مقطعی است. جامعهآماری تحقیق حاضرشامل معلمان مقاطع راهنمایی ومتوسطه شهرستان آذرشهر میباشد که براساس اطلاعات موجود تعداد آنها برابر با 332 نفر است. و نمونه آماری پژوهش حاضر با استفاده ازفرمول کوکران 180 نفر به دست آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات دراین پژوهش پرسشنامه میباشد. در این تحقیق برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی و رضایت شغلی استفاده شده است. پس از جمعآوری اطلاعات، آنها وارد نرم افزار SPSS نسخه 18 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرارداده شد. نتایج کلی حاکی از آن است که بین مشارکت اجتماعی معلمان با میزان سلامت اجتماعی آنان و بین رضایت شغلی معلمان با میزان سلامت اجتماعی آنان رابطه مستقیم معنیداری وجود دارد.
The purpose of this study was to determine the relationship between socioeconomic factors and social health among guidance school and high school teachers in Azarshahr. The research method is survey, the research population consisted of guidance school and high school teachers in Azarshahr who are 332. Sample of Study was obtained using Cochran formula and it is 180 people. The data gathering tool in this study is a questionnaire. In order to measure the variables, social health questionnaire of Keyes as well as social capital, socio-economic status and job satisfaction questionnaires have been used. Results show that there is a direct meaningful relationship between social participation and social health of teachers as well as job satisfaction and their social health.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (5): جدول توصیفی آنالیز واریانس برای رابطه پایگاه اجتماعی و اقتصادی با سلامت اجتماعی پایگاه اجتماعی و اقتصادی تعداد میانگین انحراف معیار مقدار F سطح معنیداری سلامت اجتماعی پایین 27 63/144 052/9 361/1 259/0 متوسط 125 23/142 355/8 بالا 28 75/140 728/10 مولفه انسجام اجتماعی پایین 27 70/31 103/4 260/1 286/0 متوسط 125 71/32 619/3 بالا 28 29/33 153/4 مولفه پذیرش اجتماعی پایین 27 67/31 246/3 394/1 251/0 متوسط 125 46/30 695/3 بالا 28 21/30 910/3 مولفه مشارکت اجتماعی پایین 27 26/26 625/2 029/1 360/0 متوسط 125 99/25 220/2 بالا 28 39/25 699/2 مولفه شکوفایی اجتماعی پایین 27 48/29 735/3 892/0 412/0 متوسط 125 67/28 521/3 بالا 28 14/28 735/4 مولفه پیوستگی اجتماعی پایین 27 41/26 331/3 966/2 054/0 متوسط 125 02/25 031/3 بالا 28 39/24 765/3 - مقایسه میزان سلامت اجتماعی دبیران بر اساس جنسیت میانگین سلامت اجتماعی دردبیران زن برابر 89/142 و دردبیران مرد 82/141 برابر وسطح معنیداری برابر 42/0 است در نتیجه بین میزان سلامت اجتماعی دبیران زن و مرد تفاوت معنیداری وجود ندارد.
جدول شماره (11): آزمون همبستگی پیرسون برای رضایت شغلی و سلامت اجتماعی سلامت اجتماعی مولفه انسجام اجتماعی مولفه پذیرش اجتماعی مولفه مشارکت اجتماعی مولفه شکوفایی اجتماعی مولفه پیوستگی اجتماعی رضایت شغلی ضریب همبستگی *153/0 **509/0 002/0 086/0 066/0- 057/0 سطح معنیداری 040/0 000/0 974/0 253/0 376/0 447/0 تعداد 180 180 180 180 180 180 بحث و نتیجهگیری نتیجه فرضیه اول نشان داد که بین منزلت اجتماعی معلمان با میزان سلامت اجتماعی آنان رابطه معنیداری وجود ندارد.
نتیجه فرضیه هشتم نشان داد که بین رضایت شغلی معلمان با میزان سلامت اجتماعی آنان رابطه مستقیم معنیداری وجود دارد."