چکیده:
بررسی پیشینه تحقیقات انجام شده در زمینه یادگیری زودهنگام زبان دوم نشان میدهد که
کودکان دوزیانه و تک زبانهای که در سنین اولیه کودکی، یا دگیری زبان دوم را آغاز میکنند
و در برنامههای پیوسته و طولانی مدت شرکت میکنند از نظر مهارتهای ریاضی و
سواد آموزی به طور قابل ملاحظهای رشد میکنند. گرچه بسیاری از بررسیهای پژوهشی نشان
میدهد که آموزش زبان دوم منجر به پیشرفت قابل ملاحظهای در مهارت سوادآموزی و
ریاضی میشود، اما باید خاطر نشان کرد که طبق یافتههای محققان، ارتباط زیادی بین رشد
زبان دوم و تفکر انتقادی یا مهارتهای حل مسئله وجود دارد. گرچه کاربرد مهارتهای بهتر
حل مسئله منجر به افزایش موفقیت در هترهای زبانی میشود اما این ارتباط ممکن است کاملا
مستقیم نباشد و شاید نتیجه ثانویه افزایش توانایی شناختی باشد.
وقتی که نوغ تحقبقات در زمینه یادگیری زبان دوع پیچیدهتر میگرددء بعضی از جنبههای
زیربنایی و فواید درازمدت پادگیری زبان دوم در کودکان آشکارتر میشود. دانش و علایق ما
مثل همه حوزههای علوم انسانی رو به رشد و تغییر است. فرایند بادگیری زبان خارجی در
کودکان بومی زبان انگلیسی، حوزهای است که تحقیقات اند کی در زمینة آن انجام شده است.
مطالعات کمی و کیفی در آینده سبب خواهد شد که فرایند و فواید یادگیری زودهنگام زبان
بیشتر آشکار شود. شبکه ملی یادگیری زودهنگام زبان سازمانی است که هدفش ترویج عدالت
برای کود کان در یاد گیری زبان دوم است که از مقطع قبل از کودکستان شروع میشود و تا
پایان دوره راهنمایی ادامه مییابد.