چکیده:
اسم و نام پدیدة مهم فرهنگی و اجتماعی است که پیش از تولد تا پس از مـرگ بـا انسـان همراه است . این عنصر در باورهای دینی ، ملی ، ادبی ، فکری و تاریخی افراد جامعـه ریشـه دارد. مردم به نام نیک خود مباهات می کنند و برای فرزندانشان نـام مناسـب برمـی گزیننـد. یکی از الگوهای پرطرف دار و پربسامد ایرانیان از گذشته های دور تا بـه امـروز، اسـتفاده از نام های مقدس مذهبی بوده است ؛ نام هایی که به صورت سـاده ، مرکـب و مشـتق ، سـاخته می شوند. این واژه ها که برگرفته از اسماء الهی ، نام هـای پیـامبر(ص ) و ائمـة اطهـار هسـتند، به صورت جدا یا ترکیبی در نام های افراد، مکان هـا، طوایـف ، ایـلات و ... کـاربرد فراوانـی دارند. مردم شیعه مذهب چهارمحال و بختیاری ، این نام های مقدس را با پیوندهای مختلفـی برای خویش برمی گزینند. در نوشتار حاضر، ده ها ترکیب یک تا سه جزئـی فارسـی (شـامل فارسی و گویش بختیاری )، عربی و ترکی ساخته شده و رایج بین مردم بـه روش میـدانی و کتابخانه ای گردآوری ، گروه بندی و ارائه شده است . در پایان نیز سعی شده است با استفاده از آمار و ارقام رسمی ، مقایسة مختصری در این کاربرد ارائه گردد.
Name is a socio-cultural phenomenon، which accompanies humans from before birth until death. This element has roots in the historical، intellectual، national and religious beliefs of the individuals. People are proud of their good names and choose proper names for their children. One of the most frequent and popular patterns of the Iranians since long time ago till now، has been the use of holy religious names، either in simple forms، combined or derivative. These words which are derived from the names of God، Prophets، and Holy Imams (Peace be upon them) have been frequently given to the individuals، places، tribes، clans، etc. The Shia People of Chaharmahal-o-Bakhtiari use these names in different combinations. In the present study، scores of single، or triple combinations of Persian (both Persian and Bakhtiari)، Arabic، and Turkish names have been collected، categorized and presented through field study and library method. Finally، a brief comparison has been made using official figures and statistics.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ١ ( به تصویر صفحه مراجعه شود) البته برخی نام های مذهبی برگرفته از صفات ایزدی در نام گذاری مردم وجـود دارد که به صورت های تک جزئی یا دوجزئی زیر نمایان است : جواد، رحمان ، عبدالرحمان ، رحیم ، عبدالرحیم ، فاضل ، اکبـر، هـادی ، کـرم ، لطیـف ، عبداللطیف ، سبحان ، کریم ، عبـدالکریم (بـا افـزودن عبـد)، رحـیم ، عبـدالرحیم ، مجیـد، عبدالمجید، وهاب ، عبدالوهاب ، جبار، عبدالجبار، خالق ، عبدالخالق ، صـمد، عبدالصـمد، حمید، عبدالحمید، امیر، عبدالامیر.
نام های نو البته آموزه های دینی و تأثیر زبان عربی بر فرهنگ ایرانی ، موجـب اسـتفاده از نـام هـای عربی بسیاری در مناطق مختلف کشور، ازجمله منطقة بختیاری شده است .
نگاهی به آمار و اسناد رسمی نام در استان بنا به آمار و ارقام رسمی سال های ١٣٩٠ و ١٣٩١ ادارة کل ثبت احوال استان چهارمحال و بختیاری ، ٢٠ نام نخست پسران و دختران به تفکیک جنسیت و بسـامد آن بـه شـرح زیر است : جدول شمارة ٤ ( به تصویر صفحه مراجعه شود) حســین (٣٠٢)، رضــا (١٣٧)، مبینـــا (١٣١)، علـــی (٢٩٢)، محمـــد (١٧٦)، ریحانـــــــه (٢٨٩)، مهــدی (٢٣٢)، نــرگس (١٣١)، مهســا (٢٨٨)، رضــــا (٢٤٢)، (١٥١)، نـــــــرگس علــــی رضــــا (١٩٩)، (١٢١)، نــازنین (١١٧)، امیرعبــــــاس (٢١٨)، (١٣٣)، فاطیمـــــــا محمدمهــــدی (١٩٢)، یســنا (١١١)، ریحانــه محمدرضــــــا (٢١٧)، (١٢٤)، فاطمــــــــه محمدرضــــــا (١٨٦)، (١١٠)، فاطیمـا (١٠٥)، محمدمهــــدی (١٩٤)، (١٢٤)، النــاز (١١٩)، امیرعبــــــاس (١٧١)، محدثــه (١٠٥)، یلــدا مهــــــــــدی (١٨٩)، مهسا (١١٤)، سـارینا امیررضــــــــا (١٦٧)، (٩٩)، هانیه (٩٨)، غزل محمدحســــین (١٨٧)، (١١٤)، ثنــــا (١١٢)، محمدحســــین (١٥١)، (٩٤) (خبرنامة آمـاری، علی رضـا (١٦٩)، طاهـا مبینا (١٠٩)، معصومه محمـــــدجواد (١٢٣)، ١٣٩٠: ٢٦-٢٧)."