چکیده:
اسلام دارای نگرش خاصی نسبت به انسان و جایگاه خاص او در نظام آفرینش است و او را اشرف مخلوقات معرفی میکند و برنامههای کاملی نسبت به همة شئون فردی و اجتماعی انسان ارائه نموده است. از این رو، اسلام، در رابطه با نظام جبران خدمات کارکنان در قبال سازمان، دارای آموزههایی ناب است.این مقاله برای دستیابی به نظر اسلام راجع به نظام جبران خدمات، با روش تحلیلی توصیفی به مطالعه آموزههای اسلامی پرداخته و به این نتیجه دستیافته است که در منابع دینی، دستورات وسفارشاتی در زمینه حقوق و دستمزد یافت میشود. و این سفارشات تاکید میکنند که اولا، در اسلام هیچ خدمتی بدون جبران و پاداش نیست. ثانیا، رعایت آداب و شرایط پرداخت حقوق امری ضروری و ارائه خدمات در شرایط مختلف، باید به شیوههای متفاوت جبران شود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، ضرورت دارد تا با بررسی منابع دینی، به نظر اسلام در زمینه جبران خدمات دست یافت و با توجه به این منابع، باید روشن کرد که دیدگاه اسلام در مورد جبران خدمات چیست؟ آیا اسلام برای کلیه خدمات، پاداش و حقوق تعیین کرده است؟ آیا در پرداخت حقوق و جبران خدمات، دارای چارچوب و نظام خاصی است؟ با بررسی این مسئله، ضمن تبیین یکی از مبانی اسلامی در دانش سازمان و مدیریت، توانمندی دین اسلام در ارائه دستور العمل در مسائل فردی و اجتماعی اثبات خواهد شد.
ویژگی های جبران خدمات از منظر اسلام عبارت اند از: ـ میزان حقوق و دستمزد قبل از به کارگیری کارمند باید تعیین گردد؛ ـ زمان پرداخت حقوق و دستمزد باید قبل از به کارگیری کارمند معین گردد؛ ـ محبت و مهرورزی نسبت به کارکنان لازم و ضروری است؛ ـ پاسخ نیکی کارکنان را باید با نیکی داد؛ ـ از خدمات کارکنان سپاسگزاری و قدردانی شود؛ ـ به صحت و مصونیت کارکنان دقت شود؛ در رابطه با نظام جبران خدمات، طبق یک دیدگاه باید در پرداخت حقوق معیشت و وضع مالی کارمندان در نظر گرفته شود، به این معنا که دستمزد و اجرت پرداختی، باید تأمین کنندة زندگی و معیشت کارمند و کارگر باشد.
در این میان، با توجه به ادله و مؤیدات اسلامی ارائه شده، آنچه به حق نزدیک تر است، این است که در استخدام هایی که توسط اشخاص حقیقی انجام می شود، دستمزد در مقابل کار بوده و مقدار و ارزش آن پرداخت می شود، ولی در گزینش دولتی (شخص حقوقی) معیشت محوری، گزینه مطلوب در نظام جبران خدمات است."