چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی با تحلیلرفتگی شغلی مربیان بینالمللی تنیس روی میز ایران بود. نمونۀ آماری تحقیق مربیان با مدرک مربیگری درجۀ بینالمللی در رشتۀ تنیس روی میز ایران به تعداد ۱۵٠ نفر بود. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ (۱٩٨٦)، مهارتهای ارتباطی بارتون جی (1990) و تحلیلرفتگی مسلش (۱٩٩٦) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با فراوانی تحلیلرفتگی در مربیان زن و مرد همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. بین مهارتهای ارتباطی با شدت تحلیلرفتگی در مربیان زن همبستگی معنادار منفی مشاهده شد. از بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی، بهترین متغیر پیشبین برای تحلیلرفتگی، هوش هیجانی است. بنابراین پیشنهاد میشود که دورههای آموزشی بهمنظور افزایش سطح مهارتهای ارتباطی و ارتقای هوش هیجانی مربیان برگزار شود تا مربیان کمتر در معرض تحلیلرفتگی قرار گیرند.
The aim of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and communication skills with burnout in Iranian international table tennis coaches. The population in this research included all coaches holding Degree in the field of international table tennis coaching in Iran which were 150 people which the whole population formed the statistic sample. Data was collected from all three Shrink Sybrya Emotional Intelligence Questionnaire (1986)، Barton J. Communication Skills (1990) and Meslech burnout (1996) were used. Data were analyzed using descriptive statistics and correlations between variables (α=0. 05). The results showed that there is a significant negative correlation between emotional intelligence and the prevalence of burnout in male and female teachers. Significant negative correlation was observed among communication skills with the intensity of burnout in female caches. Between emotional intelligence and communication skills، the most predictive variable for burnout is emotional intelligence. Between the subscales of the EI، the best subscales for predicting the frequency of burnout is sympathy. According to the results we can suggest to put Emotional Intelligence and Communication Skills in educational refrences of coaching courses. further this two factors can be suitable factor to final selecting of top coacehs. enhancing emotional intelligence and communication skills can be more effective to prevent of coaches burnout. So، it is suggested that in order to promote communication skills level and emotional intelligence special training coaching courses to be hold to help coaches to be less exposed by burnout.
خلاصه ماشینی:
چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطة بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با تحلیل رفتگی شغلی مربیان بین المللی تنیس روی میز ایران بود.
تحلیل رفتگی ، تنیس روی میز، مربیان بین المللی ، مهارت های ارتباطی ، هوش هیجانی مقدمه جاری شدن ورزش و رشد باشگاه های خصوصی ، ارتقای سطح آگاهی های جامعه و بالا رفتن سطح انتظارات و توقعات ورزشکاران و شرکت کنندگان در برنامه های ورزشی ، تحولات جهانی ، افزایش هزینه های ورزشی و کمبود بودجه و همچنین مقررات دست وپاگیر دولتی مدیران را بر آن داشته تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و برای عملکرد بهتر و مؤثرتر مهارت ها و توانایی های مورد نیاز عملکرد مدیریتی را بهبود بخشند.
Emotional Intelligence سازگاری اجتماعی و استرس دارد (٤٤)، به طوری که آموزش هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و توسعة مهارت های ارتباطی بسیار مؤثر است (١٦).
براساس این نتایج می توان گفت که در مربیان مرد نیز بهترین متغیر پیش بین برای فراوانی تحلیل رفتگی هوش هیجانی است .
این نتایج با یافته های باقری و همکاران (١٣٨٤) که نشان دادند بین سبک رهبری رابطه مدار مربیان با میزان تحلیل رفتگی بازیکنان رابطة ضعیف و منفی وجود داشت ناهمخوان است .
بین مؤلفه های هوش هیجانی بهترین خرده مقیاس پیش بین برای شدت تحلیل رفتگی ، مهارت های اجتماعی و خودآگاهی است .
بین خرده مقیاس های مهارت های ارتباطی مؤلفة ارتباط کلامی بهترین مؤلفة پیش بین برای شدت تحلیل رفتگی مربیان زن است .
"Management: A study of organizational culture and the relationship between emotional intelligence and communication effectiveness".