چکیده:
این تحقیق به منظور اثربخشی دو روش معنادرمانی قرآن و معنادرمانی فرانکل بر بهزیستی ذهنی و سلامت روان مادران افسرده صورت گرفته است. از بین 1350 نفر مادر افسرده با استفاده از تست افسردگی 21 سوالی بک (BDI-II) تعداد 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در سه گروه همگن قرار گرفتند و با استفاده از دو تست (بهزیستی ذهنی 39 سوالی مولوی و همکاران، 1390) و تست (28 سوالی سلامت روان گلدبرگ،1972) پیشآزمون برگزار شد و بعد از اجرای دو مداخله درمانی دادههای به دست آمده تجزیه و تحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد. مقدار معنادرمانی قرآن بر بهزیستی ذهنی مادران افسرده (04/0p<) و بر سلامت روان مادران افسرده (01/0p<) است. همچنین مقدار معنادرمانی فرانکل بر بهزیستی ذهنی مادران افسرده (01/0p<) است و بر سلامت روان آنان(04/0p<) است. این پژوهش تاثیر معنادار دو روش معنادرمانی قرآن و فرانکل را بر سلامت روان و بهزیستی ذهنی تایید نمود.
خلاصه ماشینی:
com"/>: کارشناسی ارشد، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد محمدحسین فلاح: استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد مهدی اسمعیلی صدرآبادی: دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آیتالله حائری میبد مهران علیپور: کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه گیلان دو فصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم سال پنجم، شماره دوم، پائیز و زمستان 1393، ص 134 -109 تاریخ دریافت مقاله: 18/4/1393 تاریخ پذیرش مقاله: 14/8/1393 چکیده این تحقیق به منظور اثربخشی دو روش معنادرمانی قرآن و معنادرمانی فرانکل بر بهزیستی ذهنی و سلامت روان مادران افسرده صورت گرفته است.
با فرض همراه کردن متغیر پیشآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر بهزیستی و سلامت روان مادران افسرده، در مرحله پیگیری نیز تفاوت معنادار وجود دارد و این نشاندهنده تداوم تأثیر آموزش معنادرمانی قرآن بر بهزیستی ذهنی و سلامت روان مادران افسرده در گروه آزمایش است.
با فرض همراه کردن متغیر پیشآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر بهزیستی و سلامت روان مادران افسرده، در مرحله پیگیری نیز تفاوت معنادار وجود دارد و این نشاندهنده تداوم تأثیر آموزش معنادرمانی فرانکل بر بهزیستی روانی ذهنی و سلامت روان مادران افسرده در گروه آزمایش است.
در مرحله پیگیری نیز تفاوت معنادار نمره آزمون با پس نشاندهنده تداوم تأثیر آموزش معنادرمانی قرآن بر سلامت روان و بهزیستی ذهنی است.
با فرض همراه کردن متغیر پیشآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر بهزیستی و سلامت روان مادران افسرده، در مرحله پیگیری نیز تفاوت معنادار وجود دارد و این نشاندهنده تداوم تأثیر آموزش معنادرمانی فرانکل بر بهزیستی روانی مادران افسرده در گروه آزمایش است.