خلاصه ماشینی:
ســخن گفتن از تراژدی به عبارتی ســخن گفتن از تئاتر است .
از آن جایی که به اعتبار بســیاری از صاحب نظران ریشه ی تئاتر در یونان باستان اســت و آن چه در یونان باستان بیش از همه – و خارج از نگاه آیینی آن - جلب نظر می کند تراژدی های آن است ، از این رو تراژدی با تاریخ و ریشه ی تئاتر گره خورده است و دارای اعتبار است .
در این میان بسیاری از فلاسفه که دیدگاه های مؤثری نیز در خصوص تئاتر دارند از تراژدی گفته اند و تئوری های آن ها بر همین مسئله استوار است .
از این رو در شماره پیش رو موضوع تراژدی مورد توجه قرار گرفته است .
آن چه حائز اهمیت اســت ، دقت در زبان به کار رفته در این آثار اســت .
از آن جایی که بیشتر مطالب انتخاب شده بر اساس نظرات فیلسوفان بزرگی چون هایدگر، هگل و بنیامین است ، زبان این نوشتارها نیز زبانی پیچیده و سخت است و متن اصلی نیز برای خواندن و فهم نیاز به دقت بسیار دارد.
هر چند در ترجمه ی این مقالات سعی شده است زبانی قابل فهم تر به کار رود ولی هنوز خواندن و درک این مطالب به دقت و پشتوانه ی علمی نیاز دارد که خوشبختانه در خوانندگان فرهیخته ی "کتاب صحنه " وجود دارد و امید است شماره پیش رو مورد توجه و استقبال علاقه مندان و صاحب نظران قرار گیرد.
• رحمت امینی 5