چکیده:
در سالهای اخیر موضوع تسهیم دانش در محیطهای دانشگاهی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و صاحبنظران به کاوش و فهم عوامل موثر بر این رفتار علاقهمند شدهاند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی دانشجویان و رفتار تسهیم دانش آنان با لحاظ نمودن نقش میانجی نگرش به تسهیم دانش است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر به وسیله مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره دکتری دانشگاه شیراز بوده که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 250 نفر انتخاب و در نهایت 214 پرسشنامه تحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر رابطه معنادار بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار تسهیم دانش در دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز و رابطه مثبت و معنادار بین توانمندسازی روانشناختی و نگرش به تسهیم دانش در دانشجویان وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تجربی رابطه توانمندسازی روانشناختی و بلوغ رفتار تسهیم دانش دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز قاسم سلیمی *١، فهیمه کشاورزی ٢، الهام حیدری 3 تاریخ دریافت : ٩٢/١٠/٢١ تاریخ پذیرش : ٩٣/٣/٢٤ چکیده در سال های اخیر موضوع تسهیم دانش در محیط های دانشگاهی مورد توجه پژوهشگران قـرار گرفته است و صاحبنظران به کاوش و فهم عوامل موثر بر این رفتار علاقه مند شده اند.
یافته های پژوهش بیانگر رابطه معنادار بـین توانمندسـازی روانشـناختی و رفتـار تسـهیم دانـش در دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز و رابطه مثبت و معنادار بین توانمندسازی روانشـناختی و نگـرش به تسهیم دانش در دانشجویان وجود دارد.
یافته های تجربی رفتار تسهیم دانش و نگرش به تسهیم دانش پژوهش های متعددی نیز نشان داده اند که نگرش به تسهیم دانش بر بـه اشـتراکگـذاری دانـش تأثیر مثبت میگذارد ,Alizadeh et al ;٢٠١٢ ,Seba et al ;٢٠٠٢,Kim &Bock ;٢٠٠٥,Bock et al) (٢٠١١ ,Babalhavaeji et al ;٢٠١١ ,jue et al ;٢٠٠٨ ,Chow et al ;٢٠٠٨ ,shin et al ;٢٠١١.
هـم چنـین نتـایج مطالعـه (٢٠٠٥ ,Bock et al) نشان داد که "نگرش نسبت به هنجارهای سازمانی و جـو سـازمانی بـر تمایـل افراد به تسهیم دانش اثر معناداری دارد".
یافته های آزمون فرضیات پژوهش به شرح زیر میباشد: فرضیه اول : بین توانمندسازی روانشناختی دانشجویان ، نگرش به تسهیم دانش و رفتـار تسـهیم دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
پژوهش های متعددی نشان داده اند که نگرش به تسـهیم دانـش به اشتراکگذاری دانش بر روی تأثیر مثبت میگذارد ;٢٠٠٥ ,Bock et al ;٢٠٠٥ ,Amirkhani) Bock & Kim2002; Seba et al, 2012; Alizadeh, 2011; Cho et al, 2010; Babalhavaeji, .