چکیده:
در این مقاله روششناسی جدید ارزیابی عملکرد برنامههای آموزشی برای
سازمانهای مهندسی معرفی میشود کهمبتنی بر برآورد نیازها، انواع آموزش و
سنجش اثربخشی آموزش است. این روششناسی مشخص میکند که اهداف از
پیشتعیین شده یک شرکت از طریق برآورد نیازها، شناسایی میشود. بسته به
اینکه آیا انواع آموزش و محتوای دورههای آموزشیبرای تحقق بخشیدن به
اهداف مبتنی بر برآورد نیازها تنظیم میشوند، آیا دورههای آموزشی برای
کارمندان موجود است، آیاکارمندان در دورهها شرکت و مبانی آن را درک میکنند
و اینکه آیا محتوای دوره برای تأمین اهداف مبتنی بر برآورد نیازهایسازمان،
در محل کار، مورد استفاده واقع میشوند، اثربخشی و کارآمدی برنامه و
دورههای آموزشی مورد بررسی قرارمیگیرد. مطالعه موردی سه برنامه آموزشی
انجام شده در یک سازمان مهندسی بخش دولتی جهت ارائه روششناسی وارزیابی
سه برنامه مذکور و نیز اثربخشی آن نشان داده شده است. نتایج حاکی از
پیشرفتهایی در برنامههای آموزشی آتیسازمان مهندسی بخش دولتی است که
توان بالقوه در سنجش اثربخشی روششناسی را که با مطالعه بیشتر برنامه
آموزشیفعلی قابل تشخیص است توضیح میدهد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله روششناسی جدید ارزیابی عملکرد برنامههای آموزشی برای سازمانهای مهندسی معرفی میشود کهمبتنی بر برآورد نیازها، انواع آموزش و سنجش اثربخشی آموزش است.
روشهای تحلیل آموزش از لحاظ عملی، ارزیابی عملکرد هر برنامهای، اعماز آموزشی یا غیر، با بررسی این مسئله صورتمیگیرد که آیا برنامه به اهداف از پیش تعیین شدهخود دست یافته است یا خیر؟ برای ارزشیابی یکبرنامه آموزشی، این روششناسی به سه عامل زیرنیازمند است.
این مطالعه موردی، ازطریق بررسی برآورد نیازها، سنجش سودمندیدورهها، مشارکت افراد و سنجش درک مفاهیمدورههای آموزشی برای هر کدام از این سه برنامه ونیز با تعیین همبستگی بین این عوامل،روششناسی جدید ارزیابی عملکرد برنامهآموزشی را ارائه میدهد.
این میزان اندازهگیری شده برای مدیر مهندسی حاکیاز آن است که اگرچه در برنامه ویژه آموزشی سالدوم، دورههای کمتری برای کارکنان برگزار شد(همان طور که از میزان کم سودمندی دوره Fمشخصاست)، اما از دورههای برگزار شده استقبال بسیار خوبی به عمل آمده است به طوری که ارزشکل مشارکتF برای برنامه ویژه برابر با 2/628 (0/877 + 1/751) بوده و این بدان معنی است کههر یک از کارمندان در طی برنامه آموزشی، تقریبا در سه کلاس برنامه ویژه شرکت داشتهاند.
در سه برنامه بررسی شده بیشترین دورههایاجرا شده مربوط به موضوعات فنی بود (همانطور که از یک سازمان مهندسی انتظار میرود)و دورههای کمتری برای برنامه آموزشی ویژهسال دوم، نسبت به دو برنامه قبلی پیشنهادشده بود اما دلیل این آموزش متمرکزتر شده در برآورد نیازهای برنامه آموزشی ویژه توصیهشده بود.
"Educational needs of civil engineers inmanagement."