چکیده:
آثار هنری به جا مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی، و اقتصادی این دوره اهمیت ویژهای دارند، به همین دلیل تفسیر این آثار به ما کمک میکنند تا هر چه بیشتر با رمز و رازهای نهفته این دوره آشنا شویم. این دوره را میتوان دوره اوج هنری ایران پیش از اسلام دانست که در آن شاخههای هنری پیشرفت چشمگیری داشتهاند. از مهمترین این شاخهها فلزکاری است و بخش عمدهای از آثار فلزی این دوره بشقابهای نقره با صحنههای شکارند. این مقاله در نظر دارد به تفسیر شمایلنگارانه این دسته از ظروف فلزی ساسانی بپردازد. بدین منظور ابتدا به تعریف نماد خواهد پرداخت تا مشخص سازد منظورمان از نماد چیست و سپس با بررسی تعدادی ظروف با نقش صحنه شکار و تعیین و تفسیر نمادهای منقوش بر آن سعی خواهد کرد که به تفسیر شمایلنگارانه این ظروف دست یابد.
Sasanian art works، due to important political، religious and economic events of this period، have a considerable significance and their interpretation help us to know this era much better. These can be considered as the pinnacle of the pre-Islamic art in Iran and one of the most improved branches of them is metalwork with hunting scenes. The article tries to interpret these art works using iconographic approach and for this purpose first the meaning of symbols should be defined. Following، and to achieve the iconographic interpretation of them some of these metalwork with hunting scenes are surveyed and the symbols which are represented are interpreted.