خلاصه ماشینی:
"نگرش کارکنان درباره عوامل موثر در رضایت شغلی و ترک خدمت دکتر محمود ساعتچی «کوهلن»1(1963)در تحقیقات خود نشان داده است که،اگر انگیزههای اصلی و مهم فرد در زمینه شغل او و کارهائی که انجام میدهد ارضا شوند،در اینصورت هر چه فاصله بین نیازهای شخصی فرد و ادراک یا نگرش او نسبت به توانائی بالقوه شغل برای ارضای این نیازهای کمتر باشد،رضایت شغلی نیز زیادتر خواهد بود.
70) نتیجهگیری و پیشنهادات: با توجه به نتایج تحقیقات«کوهلن»که طی آن میگوید،«اگر انگیزههای اصلی و مهم فرد در زمینه شغل او و کارهائی که انجام میدهد،ارضاء شوند،در اینصورت هر چه فاصله بین نیازهای شخصی فرد در محیط کار و ادراک یا نگرش او نسبت به تواناییهای بالقوه شغل برای ارضای این نیازها کمتر باشد،رضایت شغلی وی نیز زیادتر خواهد بود»،و از طرف دیگر هر چه رضایت شغلی فرد در محیط کار بیشتر باشد نتایج زیر به دست خواهد آمد: الف)نوآوری و خلاقیت در کار افزایش مییابد، ب)میزان تولید سازمان افزایش مییابد، ج)میزان ترک خدمت کارکنان کاهش پیدا میکند، د)سطح سلامت روانی و در نتیجه آن سلامت روانی و جسمی(روانتنی) کارکنان افزایش قابل ملاحظه نشان میدهد.
این زمینهها عبارت بودند از: (1)امکانات رفاهی،(2)حقوق و مزایای کافی،(3)امکانات لازم برای پیشرفت بیشتر افراد، (4)امکانات لازم برای پیشرفتهای شغلی،(5)قوانین و مقررات دستوپاگیر و دلسردکننده،(6) ارتباطات سازمانی در کل سازمان،(7)فراهم آوردن امکانات لازم تا مدیریت کل سازمان بتوانند اطلاعات تخصصی و دانش مدیریت را از معاونت مورد بررسی کسب کند،(8)تلاش بیشتر مدیریت کل سازمان در جهت تأمین رضایت شغلی کارکنان،(9)همکاری مدیریت کل سازمان از نتایج تحقیقات کارکنان معاونت خود،(10)همکاری مدیریت کل سازمان با معاونت خود به منظور تطبیق وظایف و نیازمندیهای این معاونت،(11)افزایش پشتیبانیهای مالی و به موقع مدیریت کل سازمان از شاخه معاونت که تحقیق در آن انجام گرفته است."