چکیده:
مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان یک مفهوم فرا رشتهای در تحلیلهای اجتماعی و اقتصادی توسعه جوامع به ویژه توسعه گردشگری مطرح شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش سرمایه اجتماعی شهروندان ایلامی در جذب گردشگر میباشد. این تحقیق توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی است، جامعهآماری این پژوهش شهروندان ایلامی و گردشگران این شهرستان در سال92-93 میباشند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است با حجم نمونه323نفر برای خانوارهای ایلامی و242 نفر برای گردشگران انجامگرفته ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و جذب گردشگر است نتایج حاصل از تحلیل فرضیهها حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی شهروندان ایلامی و جذب گردشگر رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه به دست آمده از آزمون رگرسیون که به بررسی تأثیر متغیرهای مستقل(بعد ارتباطی- شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی) بر متغیر وابسته(جذب گردشگر) میپردازد نشان داد که هر سه بعد ارتباطی- ساختاری و شناختی سرمایه اجتماعی بر جذب گردشگر تأثیر داشتهاند بهطوری که بعد شناختی سرمایه اجتماعی به تنهایی حدود 88 درصد تغییرات را در متغیر وابسته جذب گردشگر تبیین نموده است. همچنین بعد ساختاری و رابطهای سرمایه اجتماعی در مجموع60 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمودهاند و در آخر درصد تبیین هر سه متغیر رابطهای، شناختی و ساختاری 63 درصد بوده است.
The social capital concept is proposed as Interdisciplinary concept in both social and economic analysis of communities'' development especially in tourism extension. This study aims at analyzing Ilam''s citizens'' social capital in tourist attractions. This research is the analytical descriptive and applied one. The statistical population of the present research consists of Ilam''s citizens and its tourists in 2014-2015. The sampling method is categorical random way in combination with 323 people amongst Ilam''s families and 242 people for tourists was conducted. The data collection tool includes social capital and tourists'' questionnaire. The results of analysis of hypotheses reveals that there is a meaningful relationship between Ilam''s citizens social capital and tourists attractions. The finding of regression test shows That all three dimensions، i. e، relational، structural and cognitive of social capital have effects on tourists attractions، so that the cognitive dimension، itself does some changes about 88% in the dependent variable of tourist attraction. Also، the structured and relational dimensions in social capital made totally 60 percent change in the dependent variable and at last، the three relational، cognitive and structural variables were 63 percent