چکیده:
یکی از عواملی که میتواند، باعث موفقیت یا شکست در استفاده از آموزش الکترونیکی شود، آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی است. از جمله عواملی که میتواند، بر آمادگی دانشجویان برای حضور در چنین دورههایی اثرگذار باشد، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و گرایش به تفکر انتقادی است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و گرایش به تفکر انتقادی با میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی میباشد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال 1392 بود. از میان جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مقیاس آمادگی ورودی یادگیرنده به دورههای الکترونیکی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمونهای همبستگی، رگرسیون و t مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان همبستگی بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آمادگی برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی 0/23 (با ضریب تعیین 0/50) و بین گرایش به تفکر انتقادی و آمادگی برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی 0/24 (با ضریب تعیین 0/70) میباشد و میتوان، از طریق راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و گرایش به تفکر انتقادی، آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای الکترونیکی را پیشبینی کرد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد بین دانشجویان دختر و پسر و دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از لحاظ میزان آمادگی برای ورود به دورههای آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و گرایش به تفکر انتقادی با میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی میباشد.
, 2000, Blake & Scanlon, 2007, Wall & Ahmed, 2008, Smolle et al.
) پرسش اول: آیا بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و خرده مؤلفههای آنها با میزان آمادگی برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در قالب جدول 2، نشان داده شده است.
پرسش دوم: آیا میتوان از طریق راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و خرده مؤلفههای آن میزان آمادگی برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی را پیشبینی کرد؟ برای پاسخ به این سؤال از رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد که نتایج تحلیل رگرسیون ساده در قالب جدول 3 ارایه شده است.
پرسش سوم: آیا بین گرایش به تفکر انتقادی و خرده مؤلفههای آن با میزان آمادگی برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است که نتایج آن در قالب جدول 5، نشان داده شده است.
پرسش پنجم: آیا بین میانگین میزان آمادگی برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از آزمون تی مستقل استفاده شد که نتایج آن در قالب جدول 8، نشان داده شده است.
نتایج نشان داد، از جمله عواملی که در آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی اهمیت دارند، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و گرایش به تفکر انتقادی میباشند.