چکیده:
زمینه: پژوهش ها نشان می دهد که سازمان هایی که تاکید بیشتری بر سرمایه های فکری دارند نسبت به دیگر سازمان ها نوآورترند. این بدان دلیل است که در چنین سازمان هایی به علت وجود سرمایه های فکری و استفاده از دانش، یادگیری نیز بیشتر می باشدکه این به نوبه خود ارائه راهکارهای جدید برای انجام امور و به طور کلی نوآوری را در پی خواهد داشت.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرمایه فکری و مولفه های آن (سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه ای و سرمایه شاختی) با نوآوری سازمانی و تعیین سهم نسبی هر یک از ابعاد در پیش بینی نوآوری سازمانی در شرکت سهامی بیمه توسعه می باشد.
روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کابردی و از لحاظ گردآوی داده ها، توصیفی- همبستگی است. جهت جمع آوری داده های مورد نظر، تعداد 98 نفر از از کارکنان، مدیران و معاونین شرکت سهامی بیمه توسعه مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. جهت جمع آوری داده های مربوط به سرمایه فکری از پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس (1998) و برای جمع آوری داده های مربوط به نوآوری سازمانی نیز از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی گرایش به نوآوری سازمانی استفاده شده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/ 0 و 89/ 0 به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مولفه های سرمایه فکری (مشتری، انسانی و ساختاری) با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مولفه های سرمایه فکری، دو بعد سرمایه انسانی و مشتری به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات نوآوری سازمانی (متغیر ملاک)، را دارا هستند و مولفه سرمایه ساختاری به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی نوآوری سازمانی از معادله حذف گردید.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت که اگر در سازمانی به مدیریت سرمایه های فکری توجه شود، در آن سازمان، گرایش به نوآوری سازمانی توسعه پیدا می کند.
Background: Intellectual capital could be an important component in organizational innovation. Thus، take this to into account in the case of Toseeh Insurance Company is our intend.
Objective: This study aims to investigate the relationship between intellectual capital and organizational innovation، and also to determine relative contribution of each dimension of intellectual capital (human capital، structural capital، and customer capital) for anticipating organizational innovation.
Method: Statistical population consisted all experts of Toseeh insurance company. 98 persons were selected with random sampling method. Two questionnaires were used to collect data: 1) Bontis’s intellectual capital questionnaire (1998)، with reliability of Corronbach’s Alpha of (0/84)، and 2) innovation questionnaire with reliability of Corronbach’s alpha of (0/89). To analyze the data، descriptive and inferential methods such as، coefficient of correlation (r) and stepwise regression coefficient (R)، were used.
Result: The findings are summarized as follows: 1) there is a positive relationship between intellectual capital and innovation. 2) there is a positive relationship between dimensions of intellectual capital (human capital، structural capital، and customer capital) and innovation. 3) in general، factors of intellectual capital (human capital، structural capital، and customer capital) can anticipate innovation. However، findings showed that structural capital was not considered as a strong predictor for innovation.
Conclusion: These findings and their implications are fully discussed in this paper.
خلاصه ماشینی:
"خلاصۀ آمار توصیفی متغیرها شاخص متغیرها تعداد میانگین میانه نما انحراف معیار دامنه ماکزیمم چارک 25 50 75 خلاقیت 130 27/114 115 115 8/14 74 148 105 115 123 فردی 130 99/60 61 55 21/13 56 91 53 61 68 سازمانی 130 81 /97 101 101 7/20 87 142 84 101 75/12 ویژگیهای شخصیتی 130 42/40 38 38 6/10 44 66 33 39 48 سبک تفکر 130 1/4 4 4 5/1 6 8 3 4 5 سبک شناختی 130 76 /9 10 12 8/2 12 16 8 10 12 دانش مدیریتی 130 71/6 8 8 4/2 8 10 4 8 8 سبک رهبری 130 05/21 21 26 42/6 28 35 15 23 26 ساختار سازمانی 130 09/20 20 18 5/4 24 30 18 20 23 سیستم پاداش 130 28 /20 21 24 01/5 25 32 17 21 24 جو سازمانی 130 54/23 24 24 39/5 28 35 20 24 27 منابع 130 02/13 13 16 21/4 16 20 10 13 16 نتایج بدست آمده از جدول 2 به شرح زیر است: با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات بین ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت، رابطۀ معنیداری وجود دارد (ضریب همبستگی 338/0)؛ یعنی، ویژگیهای چون تصور قوی از خلاق بودن خود، استقلال، اعتماد به نفس، ریسک پذیری، پشتکار و استقامت با خلاقیت رابطۀ مستقیم و معنی داری دارند."