چکیده:
عبارتهای عام (مانند، گیاهان به آب نیاز دارند) به ویژگیهای اصلی، پایدار و بیزمان کل مقوله اشارهمیکنند و نقش مهمی در روند رشد پردازش مفهومی کودک ایفامیکنند. این عبارتها نمیتوانند با استفاده از یک قاعده کلی شناختهشوند و مجموعهای از اطلاعات زبانی و فرازبانی برای شناسایی و درک آنها نیاز است. در مطالعه حاضر، با اجرای دو آزمون، توانایی 16 آزمودنی کودک از دو گروه سنی 3-4 و 4-5 سال در درک و تولید مفاهیم عام با استفاده از امکانات صرفی و نحوی موجود در جمله مورد بررسی قرارگرفت. یافتههای بهدستآمده نشانداد که در هر دو آزمون صرفی و نحوی،کودکان گروه سنی 4-5 سال عملکرد بهتری در درک و تولید اسم جنس نسبت به گروه سنی 3-4 سال داشتند. همچنین، کودکان هر دو گروه سنی از امکانات صرفی بیشتر از امکانات نحوی در پردازش اسم جنس استفادهکردند.
خلاصه ماشینی:
"با وجود اهمیت دانش عام در روند رشد قابلیتهای شناختی و تعقلی انسان، بررسی اسمهای جنس دو پرسش مهم را با خود به همراه دارد: 1) در مواجهه با هر پدیده (مثلا با دیدن تصویری در کتاب از دو اسب که در حال علفخوردن هستند)، کودک چگونه میفهمد که مشخصه «خوردن علف» به دیگر اعضای آن نوع جاندار نیز تعمیم مییابد؟ برای مثال، آیا همه اسبها علف میخورند و یا اسبها فقط در این کتاب علف میخورند؟ این مشکل را مشکل استنتاجی دانش عام (the inferential problem of generic knowledge) مینامیم (پراسادا، 2000).
تجزیه و تحلیل عملکرد کودکان دو گروه سنی 3-4 و 4-5 سال در آزمون درک و تولید اسم جنس با استفاده از اطلاعات صرفی در این بخش میانگین پاسخهای 8 آزمودنی از هر یک از دو گروه سنی 3-4 و 4-5 سال به صورت جداگانه بر اساس نوع پرسش حاوی اسم جنس، اسم غیرجنس و خنثی در جدولی ثبتگردید.
تجزیه و تحلیل عملکرد کودکان دو گروه سنی 3-4 و 4-5 ساله در آزمون درک و تولید اسم جنس با استفاده از زمان و نمود فعل در بخش اول آزمون نحوی اجرا شده، پاسخ کودکان به پرسش "فقط یک" و "همه اعضای گروه"به تفکیک نوع جملههای دارای فعلهای حال ساده، گذشته ساده و حال مستمر ثبت شد.
با توجه به فرضیه آخر، کودکان فارسیزبان در هر دو گروه سنی بیشتر از امکانات صرفی (شمار: مفرد و جمع) در مقایسه با امکانات نحوی (زمان و نمود فعل) برای تولید اسم جنس استفاده میکنند."