چکیده:
هدف: صاحب نظران از زمان شروع طراحی شهری، به اهمیت بصری شهرها، به عنوان بخش جدا ناپذیر از زندگی شهروندان و تاثیر کیفیت آن بر تجربه افراد از محیط، توجه کرده اند. در این میان، آنچه اهمیت دارد، شناسایی و ارزیابی معیارهای اصلی شهروندان در تعیین ترجیح بصری بیشتر و کمتر فضاهای شهری است. با توجه به اینکه جنسیت مانند عواملی همچون محل سکونت، سن، شرایط اجتماعی- اقتصادی، قومیت، سطح درآمد بر ادراک و ترجیح محیط تاثیر می گذارد، هدف این پژوهش، سنجش ترجیحات بصری شهروندان زن تهرانی از فضاهای عمومی شهری است.
روش: با بهره گیری از نمونه جامعه آماری 250 نفری، اماکن دارای بیشترین و کمترین ترجیحات بصری در تهران شناسایی شدند و افراد بر اساس معیارهای حاصل از بررسی متون ادبیات موضوع، به ویژگی های محیطی دو نمونه با بیشترین و کمترین ترجیح (خیابان ولی عصر و میدان انقلاب) امتیاز دادند. داده های حاصل از امتیازها (طیف پنج تایی لیکرتی) با استفاده از تحلیل های همبستگی و رگرسیونی ارزیابی شد.
نتیجه گیری: نتایج گویای آن است که ویژگی های طبیعی بودن، نمونه واری و اسرارآمیز بودن، بیشترین تفاوت میانگین را در دو فضای مذکور دارند. همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد که برای بهبود کیفیت برنامه ریزی وطراحی خیابان ولی-عصر، باید به ویژگی های تداعی، طبیعی بودن، نگه داری مناسب، خوانایی، اهمیت تاریخی و انسجام توجه شود تا همچنان به عنوان فضایی دارای ترجیح بصری زیاد باقی بماند و تقویت نیز بشود. از سوی دیگر، برای بهبود افزایش ترجیح بصری میدان انقلاب نیز توجه به ویژگی های اسرارآمیز بودن، تداعی، نمونه واری و خوانایی در الویت است.
Introduction: Urban visual environment plays a significant part in the citizens’ lives and the impact of its quality on individual’s environmental experiences have been well attended to when designing urban environment from scratch. Meanwhile، the most important aspect in this context is to recognize and assess the main criteria of citizens’ preferences in urban spaces. Like other inter-individual differences in preferences (including the living environment، age، socio-economic status، ethnicity and income level)، gender has an impact on environmental perception and preference. This research examined the visual preference of female citizens for urban public spaces.
Methods: Through a simple random sampling method، 250 respondents were recruited by which the most and the least visual preferred places in Tehran were determined. Respondents rated the environmental attributes of two sample spaces including Vali-Asr avenue and Enqelab square according to the predictor variables derived from literature review. The obtained data on rating (5-point Likert scale) were analyzed using the correlation and regression statistical techniques.
Conclusion: Our findings revealed that attributes such as naturalness، typicality and mystery have the most mean-difference between the two selected spaces. Regression analyses showed that association، naturalness، upkeep، legibility، historical significance and coherence should be considered in planning and designing of Vali-Asr avenue to promote its preference. On the other hand، attributes such as mystery، association، typicality and legibility were considered as priorities for promoting women’s visual preferences for Enqelab square.