چکیده:
هدف اصلی از انجام این پژوهش ، بررسی رابطه بین ادراک از حمایت سازمانی و مهارت مدیریت دانش شخصی است . این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری آن ، شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس (٢٥٠ نفر) می باشد. با استفاده از جدول مورگان ، نمونه ای به تعداد ١٥٢نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های حمایت سازمانی ایزنبرگر و همکاران (١٩٨٦) و مدیریت دانش شخصی محمدی و باقری (١٣٩٢) است که پس از محاسبه روایی و پایایی ، بین افراد نمونه توزیع گردید. نتایج نشان داد که میانگین ادراک اعضای هیات علمی از حمایت سازمانی کمتر از سطح مطلوب اما بیشتر از سطح حداقلی است . میانگین مهارت مدیریت دانش شخصی آنان نیز در تمامی ابعاد کمتر از سطح مطلوب اما بیشتر از سطح حداقلی است و تنها مهارت های ادراکی و خلاقانه ، از سطح مطولب بالاتر بودند. بین ادراک اعضای هیات علمی از حمایت سازمانی با تمامی ابعاد مدیریت دانش شخصی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و ادراک اعضای هیات علمی از حمایت سازمانی پیش بینی کننده مثبت و معنی دار مهارت مدیریت دانش آنان می باشد. تفاوت معنی داری بین ادراک اعضای هیات علمی از میزان حمایت سازمانی ، همچنین تفاوت معنی داری بین ابعاد مهارت مدیریت دانش شخصی اعضای هیات علمی بر اساس جنسیت وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
٦) هوشیاری دانشی ٨: هوشیاری دانشی عبارت است از اشراف نظری و اگاهی از 1 Zhou & He 2 Verma 3 self-assessment 4 self-learning management 5 information literacy 6 researching skills 7 knowledge contributor networking 8 knowledge consciousness اینکه چه موضوعات و مباحثی مهم ، علمی ، کاربردی و متناسب برای حل مسائل شخصی ، شغلی ، سازمانی یا اجتماعی هستند.
از نظر استیگر، هامو و گلیب (٢٠١٤)، توانمندی در مدیریت اثربخش دانش ؛ جذب دانش سودمند؛ بکارگیری ماهرانه 1 Eisenberger, Stinglehamber, Vandenberghe, Sucharski & Rhoades 2 Zhao, Cao & Guo 3 Carpenter, Berr & Houston 4 Shoss, Eisenberger, Restubog, Lioyd & Zagenczyk 5 Chen, Eisenberger, Johnson, Sucharski & Aselage 6 Li, Zheng, Zheng & Zhong 7 Garcia-Penalvo & Conde فناوری های تخصصی ؛ بازیابی دانش شکل گرفته در کتابخانه دانشی خود، اشتراک آن با سایرین و بهره گیری هم زمان از دانش سایرین ، نتایجی همچون برخورداری از مطالعه خوب ، سواد اطلاعاتی و در نهایت ، تبدیل شدن به یک فراگیر مادام العمر مستقل را پدید می آورد.
نتایج پژوهش سوسا و کوالهو٨ (٢٠١١) بیانگر این است که ارزش های شخصی ، تعهد سازمانی و جهت گیری مشتری انگیزه و سائق های مهم در شکل گیری خلاقیت کارکنان 1 Schoenherr, Griffith & Chandra 2 Lai, Hsu, Lin, Chen & Lin 3 Pauleen 4 Yu & Frenkel 5 Rhoades & Eisenberger 6 Eisenberger, Huntington, Hutchison & Sowa 7 Zampetakis 8 Sousa & Coelho هستند.