چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه هویت قومی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان اقوام ایرانی انجام شد. جامعه ایرانی، اقوام متنوع و متکثری با ویژگی های خاصی دارد که بر روابط بین فردی، نگرش، سلامت و تربیت اعضای خانواده، خصوصا جوانان، تاثیر می گذارد. به همین دلیل، این پژوهش وضعیت مولفه های مذکور را در بین اقوام ایرانی بررسی کرده است. روش: جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ هستند که به هریک از اقوام ترک، کرد، لر و فارس تعلق دارند. انتخاب نمونه ها به روش در دسترس و حجم نمونه ۴۲۶ نفر بود. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های مقیاس هویت قومی چندگانه (MEIM)، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل پراکنش چندمتغیره، آزمون تی مستقل و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه های قومی در مقیاس های هویت قومی و بهزیستی ذهنی و خرده مقیاس رضایت از زندگی، تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد. همچنین بین میانگین نمرات هویت قومی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دختر و پسر، تفاوت معنی داری مشاهده شد و میانگین نمره هویت قومی پسران، بالاتر از دختران و میانگین نمره بهزیستی ذهنی دختران بالاتر از پسران بود. بحث: یافته ها برمبنای پیشینه پژوهشی و نظری هویت قومی و بهزیستی ذهنی بررسی شده اند. این بررسی نشان می دهد که هویت قومی و بهزیستی ذهنی در بین اقوام ایرانی متفاوت است. در تبیین این نتایج، چرایی این تفاوت نیز بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
مطالعة حاضر در پی پاسخ گویی به این مسئلة مهم است که آیا بین اقوام مختلف ازنظر مؤلفه های هویت قومی و بهزیستی ذهنی ، تفاوتی وجود دارد؟ همچنین ، بین مؤلفه های گفته شده در دانشجویان دختر و پسر، تفاوتی وجود دارد یا خیـر؟ پـژوهش حاضـر سـعی دارد بـا تعامـل ایـن متغیرهـا، یافتــه هــایی را بیــان کنــد کــه بتوانــد راهگــشایی کــاربردی بــرای تــدوین راهبردهــای سیاست گذاری های تربیتی و فرهنگی نوجوانان و جوانان باشد.
همچنین ، نتایج آزمون بونفرونی حـاکی از ایـن اسـت کـه بـین میـانگین گروه های قومی ترک و کرد و بین میانگین گروه هـای کـرد و فـارس ، تفـاوت معنـی داری ازلحاظ مقیاس بهزیستی ذهنی و خرده مقیاس رضایت از زندگی وجود دارد (٠٠٥>p).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول ٢ نشان می دهد که آزمون تی مستقل محاسبه شده برای هویـت قـومی ، در سطح معنی داری ٠٠٥>P، معنی دار گزارش شده اسـت ؛ بنـابراین ، مـی تـوان چنـین نتیجـه گرفت که بین میانگین نمرات هویت قومی در دانشجویان دختر و پسر، تفاوت معنـی داری وجود داشته است .
همچنین ، نتایج آزمون تی مستقل حاکی از آن اسـت کـه نتیجـة مـذکور برای بهزیستی ذهنی نیز صـدق مـی کنـد؛ پـس بـین میـانگین نمـرات بهزیـستی ذهنـی در دانشجویان دختر و پسر نیز تفاوت معنی داری وجـود دارد.
Ethnic Identity and Self-Esteem: Examining the role of Social Cintext", Journal of Adolescence, 27: 139-146.
"A Longitudinal Examination of Latino Adolescents’ Ethnic Identity, Ciping with Discrimination, and Self- Esteem", Journal of Adolescence, 28, 1, 16-50.