چکیده:
روند رو به رشد شتابان شهرها با افزایش سریع وسایل حمل ونقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور بویژه شهر گرگان باعث بروز مشکلات متعددی همچون آلودگیهای شدید زیست محیطی، تراکمهای ترافیکی زیاد، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است. برای کاهش و رفع مشکلات مذکور سامانه حمل و نقل عمومی به عنوان سیستمی توانمند توسط مدیران شهری راه اندازی شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان رضایت شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی و ارزیابی عملکرد این سیستم در منطقه 2 شهر گرگان میباشد. به منظور اجرای این هدف از پرسشنامه محقق ساخته با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. همچنین جامعه آماری پژوهش، شهروندان منطقه 2 شهر گرگان میباشند، که نمونهای به تعداد 250 نفر انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روشهای آماری در نرمافزار SPSSپردازش شدهاند. نتایج یافتهها حاکی از آن است که مسافران منطقه 2 گرگان از سیستم اتوبوسرانی با میانگین(89/2) نسبت به سیستم تاکسیرانی با میانگین(78/2) رضایت بیشتری دارند. این رضایت بیشتر، بدلیل پایین بودن هزینه و امنیت بالای اتوبوس نسبت به هزینه بالا و نبود امنیت و راحتی در داخل تاکسی میباشد. این سیستم در منطقه مورد مطالعه توانسته رضایت شهروندان را بهطور متوسط جلب کند.روند رو به رشد شتابان شهرها با افزایش سریع وسایل حمل ونقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور بویژه شهر گرگان باعث بروز مشکلات متعددی همچون آلودگی های شدید زیست محیطی ، تراکم های ترافیکی زیاد، مصرف بیش از حد انرژی ، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است . برای کاهش و رفع مشکلات مذکور سامانه حمل و نقل عمومی به عنوان سیستمی توانمند توسط مدیران شهری راه اندازی شده است . هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان رضایت شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی و ارزیابی عملکرد این سیستم در منطقه ٢ شهر گرگان می باشد. به منظور اجرای این هدف از پرسشنامه محقق ساخته با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی استفاده شده است . همچنین جامعه آماری پژوهش ، شهروندان منطقه ٢ شهر گرگان می باشند، که نمونه ای به تعداد ٢٥٠ نفر انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس روش های آماری در نرم افزار SPSS پردازش شده اند. نتایج یافته ها حاکی از آن است که مسافران منطقه ٢ گرگان از سیستم اتوبوسرانی با میانگین (٢.٨٩) نسبت به سیستم تاکسیرانی با میانگین (٢.٧٨) رضایت بیشتری دارند. این رضایت بیشتر، بدلیل پایین بودن هزینه و امنیت بالای اتوبوس نسبت به هزینه بالا و نبود امنیت و راحتی در داخل تاکسی می باشد. این سیستم در منطقه مورد مطالعه توانسته رضایت شهروندان را به طور متوسط جلب کند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی کیفیت خدمات رسانی سیستم (تاکسیرانی ): برای شناخت وضعیت خدمات رسانی و کیفیت عملکردی سیستم تاکسیرانی منطقه ٢ از شاخص ها و مولفه های مختلفی استفاده شده است که عبارت اند از امنیت مسافران (عدم بروز تصادفات ، دزدی و بزهکاری و نظایر این ها)، مدت زمان انتظار در ایستگاه ، دسترسی به ایستگاه ، برخورد رانندگان ، تعداد خطوط تاکسی ، راحتی (ازدحام کمتر و جادارتر بودن ) و هزینه .
در بین شاخص های مورد بررسی در سنجش کیفیت خدمات اتوبوسرانی ، بیشترین رضایت مربوط به مولفه امنیت در اتوبوس و هزینه می باشد و کمترین میزان رضایت را مولفه های زمان انتظار، نظم ، تعداد خطوط به خود اختصاص داده اند، که لزوم توجه مسئولین به کاهش مشکلات در مولفه های مذکور را می طلبد.
این سهم نسبت به شهر گرگان با ٩٥١ تاکسی از حد استاندارد خارج می باشد ولی در منطقه ٢ با توجه به جمعیت ١٣٨٠٠٠هزار نفری ، با ٤٣١ دستگاه تاکسی نسبتا مناسب می باشد، در بین شاخص های مورد بررسی در سنجش کیفیت خدمات تاکسیرانی ، بیشترین رضایت مربوط به مولفه انتظار در ایستگاه و کمترین میزان رضایت را مولفه هزینه به خود اختصاص داده اند، که لزوم توجه مسئولین به کاهش موانع رضایت شهروندان در مولفه های مذکور را می طلبد."