چکیده:
مقدمه : هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهـی حـل مسـئله اجتمـاعی بـر افزایش تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد است . روش : طرح این پژوهش ، آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل اسـت . نمونه این پژوهش عبارت است از ٤٠ نفر از مادران دارای فرزند معتاد که به صـورت تصـادفی انتخاب شده و نیمی از آنان (٢٠ نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (٢٠ نفر) به گـروه کنتـرل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسـون . بـه منظور تحلیل داده ها، از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج پس آزمون نشان داد که میزان تاب آوری گروه کنترل و آزمـایش بـا هـم متفـاوت است . بطوریکه گروه آزمایش از تاب آوری بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار است . بحث : نتایج این مطالعه دلالت بر این دارد که آموزش گروهی حـل مسـئله اجتمـاعی، موجـب افزایش تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد میشود.
خلاصه ماشینی:
Forman, Cacciola and Kemp 6.
نتایج پژوهش های پیشین (دیزوریلا٨، ١٩٩٢؛ مک موران و ریچاردسون ٩، ٢٠١١) نشان می دهد که افزایش توانایی حل مسئلۀ اجتماعی و برخورداری از حمایت های اجتماعی ، تأثیر زیادی در تاب آوری روانشناختی و اجتماعی در این مادران دارد.
هدف این پژوهش ، تعیین اثربخشی آموزش گروهی حل مسئلۀ اجتماعی بر افزایش میزان تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد می باشد.
Park, Moor and Turner 5.
تحلیل کوواریانس نمره های پس آزمون گروه کنترل و آزمایش <TD>متغیر </TD> <TD></TD> <TD> df</TD> <TD> SS</TD> <TD> MS</TD> <TD> F</TD> <TD> Eta</TD> <TD> Levene</TD> <TD> p</TD> <TD></TD> <TD>پیش آزمون </TD> <TD> 1</TD> <TD> 284/67</TD> <TD> 284/67</TD> <TD> 3/80*</TD> <TD>/61</TD> <TD>2/9</TD> <TD>/82</TD> <TD></TD> <TD>گروه </TD> <TD> 1</TD> <TD> 2864/30</TD> <TD> 2864/30</TD> <TD> 3/29**</TD> <TD> 0</TD> <TD> 0</TD> <TD> 0</TD> p &lt; 0/05* p &lt; 0/01** همان طور که در جدول ٤ مشاهده می شود، نتایج آزمون برابری واریانس های لوین در پس آزمون نیز نشان می دهد که واریانس های گروه های مورد مطالعه پس از اجرای روش مداخله همچنان با یکدیگر برابر هستند.
بحث هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی حل مسئلۀ اجتماعی بر افزایش میزان تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد بود.
نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش حل مسئلۀ اجتماعی ، موجب افزایش تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد می شود.
Problem-solving style, stress and psychological illness: Development of a multifactorial measure.
). Social problem solving: Theory, research, and training Washington, DC: American Psychological Association.
Journal of Personality and Social Psychology.