چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای مطالعه و یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بود. بدین منظور از بین جامعه ٥٥٥٨٣ نفری دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران ، ٣٨٦ نفر به شیوه تصادفی طبقه ای (برحسب گروه تحصیلی ) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه استاندارد شده راهبردهای مطالعه و یادگیری تألیف وین اشتاین بود. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون ، رابطه حیطه های راهبردهای مطالعه و یادگیری با موفقیت تحصیلی (معدل دانشجو) مورد بررسی قرار گرفت .نتایج پژوهش نشان داد که از بین ده حیطه راهبردهای مطالعه و یادگیری ، هشت حیطه شامل نگرش ، انگیزش ، مدیریت زمان ، اضطراب ، نحوه پردازش اطلاعات ، انتخاب ایده اصلی ، میزان خودآزمایی ، و میزان استفاده از راهبردهای آزمون با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار داشتند. دو مولفه تمرکزو میزان استفاده از راهنمای مطالعه با موفقیت تحصیلی رابطه معنی دار نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که از بین ده حیطه مذکور، سه حیطه نگرش،;پردازش اطلاعات و اضطراب پیش بینی کننده های معنی داری برای موفقیت تحصیلی به شمار می روند.
خلاصه ماشینی:
"Hulick Higgingson Agar Knopfmacher Trueman Hartley Bernold Hendrich Plessis در تحقیقی که توسط لومیس 1 (٢٠٠٠) انجام شد، مشخص گردید که پنج حیطه از راهبردهای مطالعه و یادگیری (نگرش ، مدیریت زمان ، تمرکز، انتخاب ایده اصلی و راهنمای مطالعه ) با نمرات پایانی دانشجویان رابطه داشتند.
به طور کلی یافته های تحقیق را می توان به شرح زیر خلاصه کرد: در بررسی از رابطه ده حیطه راهبردهای مطالعه و یادگیری با موفقیت تحصیلی در دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران ، هشت حیطه شامل نگرش ، انگیزش ، نحوه کنترل زمان ، اضطراب ، نحوه پردازش اطلاعات ، انتخاب ایده اصلی ، میزان خودآزمایی ، میزان استفاده از راهبردهای آزمون با موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار دارند."