چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش های چندگانه با مهارت های زندگی دانش آموزان بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دبیرستان ها پسرانه دولتی مناطق ٦، ١٢ استان تهران که در سال تحصیلی ٩٤- ٩٣ مشغول تحصیل بودند، تشکیل داد (٥٩٦٢ =N). با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد ٣٦٠ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش های چندگانه گاردنر (٩٠ ١) و مهارت های زندگی (فرم کوتاه ) (یوسفی ، ٨٣ ١) استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه از طریق متخصصین تایید شد و پایایی آن ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای هوش های هشت گانه ٢. ٨.. و برای مهارت های زندگی ٨٢.٦.. به دست آمد که نشان از سطح قابل قبول ابزار تحقیق بود. داده ها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین مؤلفه های هشت گانه هوش با مهارت های زندگی دانش آموزان در سطح ٩٩.. رابه ط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین با استفاده از رگرسیون چندگانه مشخص شد در کل حدود ٤٤.٥ درصد از واریانس مهارت های زندگی را مؤلفه های هوش های هشت گانه تبیین می کنند و ٥٥.٥ درصد مربوط به متغیرهای دیگر است .
خلاصه ماشینی:
"مثبت و معنادار فراوانی 360 با توجه به جدول ٣، ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین هوش ریاضی - منطقی با مهارت های زندگی دانش آموزان رابطه معناداری در سطح ٩٩.
مثبت و معنادار فراوانی 360 با توجه به جدول ٤، ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین هوش بصری - مکانی با مهارت های زندگی دانش آموزان رابطه معناداری در سطح ٩٩.
مثبت و معنادار فراوانی 360 با توجه به جدول ٥، ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین هوش حرکتی - جسمانی با مهارت های زندگی دانش آموزان رابطه معناداری در سطح ٩٩.
مثبت و معنادار فراوانی 360 با توجه به نتایج جدول ٦، ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین هوش موسیقیایی با مهارت های زندگی دانش آموزان رابطه معناداری در سطح ٩٩.
مثبت و معنادار فراوانی ٣٦٠ با توجه به جدول ٧، ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین هوش میان فردی با مهارت های زندگی دانش آموزان رابطه معناداری در سطح ٩٩.
مثبت و معنادار فراوانی 360 با توجه به جدول ٨، ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین هوش درون فردی با مهارت های زندگی دانش آموزان رابطه معناداری در سطح ٩٩.
مثبت و معنادار فراوانی ٣٦٠ با توجه به جدول ٩، ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین هوش طبیعت گرا با مهارت های زندگی دانش آموزان رابطه معناداری در سطح ٩٩."