چکیده:
همانطور که می دانیم عنوان و طرح جلد کتاب از جمله اولین و مهم ترین عوامل در تاثیرگذاری اولیه و جذب مخاطب برای خواندن کتاب هستند که می توانند شوق لازم جهت توجه به یک کتاب خاص و یا دافعه جهت عدم توجه به یک کتاب را در بر داشـته باشـند. سوالات مطرح در این زمینه شامل تعیین اجزاء، عوامل و مولفه های تاثیرگذار طرح جلد در جذب مخاطب و نیز اولویت بندی تعیین سهم این عوامل در تاثیرگذاری می باشد. متن حاضر گزارش پژوهش انجام شده در شرکت انتشارات سوره مهر جهت بررسی فرآیند طراحی جلد کتاب ها و نظرات مخاطبان و دسـت اندرکاران و تصمیم گیران در فرآیند طراحی جلد و تولید کتاب بوده اسـت . تحقیق حاضر به شیوة نظرسنجی با استفاده از پیمایش آنلاین (اینترنتی) انجام شده و در آن با استفاده از ارائه تصاویر دو طرح جلد آماده شدة کتاب ها به شرکت کنندگان از آنها خواسته شده است از میان دو طرح یکی را که بر دیگری ترجیح می دهند را مشخص کنند؛ از سوی دیگر دلیل انتخاب طرح ها نیز از شرکت کنندگان سوال شده است . بر اساس نتایج تفکیک شده انتخاب های مدیران شرکت انتشارات سوره مهر، مخاطبان عمومی و نیز شرکت کنندگانی که سابقه و اطلاعات در زمینه گرافیک داشته اند مشخص گردید که نظرات این سه گروه در کتاب های مختلف متفاوت بوده و در مواردی هر سه گروه متفق القول انتخاب مشابهی داشتند و در مواردی نیز نظرات دو گروه مشابه یکدیگر و متفاوت با نظرات گروه سوم بوده است . لازم به ذکر است که تحقیق حاضر محدودیت ها و ملاحظاتی نیز داشته است که از جمله آنها ارائه دو طرح جلد به شرکت کننده جهت انتخاب می باشد که گزینه های انتخاب مخاطب را محدود می نماید و در صورتی که چندین طرح به مخاطب ارائه می شد نظرات متفاوتی به دست میآمد
خلاصه ماشینی:
"البته بررسـی اولویت بندی جذابیت و توجه و میـزان تاثیرگذاری این عوامل بر مخاطب موضوعی است که می تواند در قالب تحقیقی دیگر مورد بررسی قرار گیرد؛ اما با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان چنین گفت که باید توجه کرد که فرآیند طراحی جلد هر کتاب خاص متفاوت از تمامی کتاب های دیگر و مسـتلزم سـرمایه گذاری انرژی و توجه ویژه اسـت ؛ نونی صفر / / مدیران سوره مهر گرافیست ها اول دوم مخاطبان عمومی طرح اول طرح دوم درصد انتخاب طرح به طور کلی ٦١,٣٦ ٣٨,٦٤ زیرا نظرات شرکت کنندگان بیانگر آن بود که نوع نگاه و برداشت نسبت به هر دو طرح جلد و انتخاب از میان آنها با دو طرح جلد دیگر متفاوت است ؛ به عنوان مثال در انتخاب از میان طرح ها در برخی ، نظرات مخاطبان عمومی با گرافیسـت ها همراه بوده اسـت ، در برخی نظرات مدیران با مخاطبان عمومی مشابهت داشته و در مواردی نیز نظرات هر سه گروه با یکدیگر همراه بوده است ؛ که نشان می دهد تا چه حد گسترة انتخاب در این زمینه وسیع است و در تاثیرگذاری و جذابیت هر طرح جلد عوامل عدیده ای تاثیرگذارند که ممکن است با عوامل تاثیرگذار در انتخاب طرح جلدهای دیگر کاملا متفاوت باشد منابع http:.."