چکیده:
مقاله حاضر، با عنوان «تحولات اخیر تکنولوژی های نشر»، دربارة نشر و چرخه آن و تحولات تکنولوژیکـی حاصـل از دنیای اطلاعات و ارتباطـات و تاثیراتی که بر انتشـار اطلاعات می گذارد بحث می کند. این مقاله با بررسـی نشـر الکترونیک ، تاریخچه آن ، استانداردهای نشر الکترونیک ، و تکنولوژی های نشر به دغدغه ها، ضرورت بازنگری و بازاندیشی در ساختارهای کنونی نشر، و ارائه راهکارهایی برای پذیرش و همسویی با تغییرات آتی می پردازد. تحـولات اخیـر، در عرصه های اطلاعات و ارتباطات ، به معنای تهدید نشـر کتاب به نابودی نیست . گرچه بازار کتاب دستخوش تغییری عمیق شده است ، و شاهد تغییرهای بیشتری نیز خواهد بود، امکان اینکه کتاب از صحنه زندگی بیرون برود یا اقتصاد، صنعت ، و بازرگانی نشر تعطیل شود از سوی هیچ صاحب نظری پیش بینی نشده است ، اما تحولی متناسب را در این عرصه می طلبد؛ تحولی که هم با سرشت و نیازهای فرهنگی ما سازگار باشد و هم با ضرورت های جهانی
خلاصه ماشینی:
"کاربردهای رسانۀ کتاب را محدودتر و تعریف شده تر ساخت و رشد سریع پیدایش و کاربرد رسانه ها و ابزارهای ارتباطی از قرن کنونی ، که اطلاعات از راه آن ها مبادله یا اشاعه داده می شود، نه تنها دامنۀ همۀ رسانه های انتقال را محدودتر ساخت ، بلکه در طبیعت آن ها نیز تأثیر گذارد و موجب شد که در مناسبات میان 28 تابستان ١٣٩١ شماره ششم آن ها تغییر رخ دهد.
مهم ترین انگیزه ها عبارت اند از: توانایی کسب درآمد بیشتر با استفاده از فناوری موجود دسترسی به فناوری فرامرزی ، مهارت ها، دانش ، سرمایه ، نیروی انسانی ، و منابع طبیعی سایر کشورها افزایش مشتریان 37 تابستان ١٣٩١ شماره ششم افزایش امکان جبران کمبود فصلی مشتری در داخل کشور افزایش سیکل حیات خدمات و کالاها کاهش زمان عرضۀ کالا و کاهش هزینه های حمل فرصت های کسب سود بالا با استفاده از بازدة ناشی از مقیاس در تولید، پشتیبانی ، و بازاریابی فرصت های کسب اعتبار در حال حاضر، جهانی شـدن فشـار زیادی را بر سازمان ها تحمیل کرده است .
ماهیت تجارت کتاب بین این دو منطقه اساسـا یک جریان عظیم یک سویه اسـت (مولانا، ١٣٨٧، ص ١٨٤) که با شناخت اکولوژی نشر و همسو بودن با آن و مدیریت بر آن می توانیم یکی از کشورهای صادرکنندة کتب و به خصوص کتب الکترونیک به کشورهای کمتر تولیدکننده باشیم (مولانا،١٣٩٠) 41 تابستان ١٣٩١ شماره ششم نتیجه گیری نشـر دنیای جدید را برخی از صاحب نظران در این عبارت خلاصه می کنند که تک رسانه به چندرسانه تبدیل شده است ."