چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: در رویکردهای جدید علم مدیریت، کار تیمی و نحوه همکاری و تعامل با دیگران اهمیتخاصی دارد. در این زمینه هماهنگی میان فرهنگ کارکنان و فرهنگ سازمان محل اشتغال، شرایط را برای تسههیل وتداوم همکاری فراهم می-کند. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان هوش فرهنگی و فرهنگ سازمانی مطلهو ازدید دانشجویان رشته مدیریت به عنوان مدیران آتی سازمان ها و نهادهای کشور است.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و به لحاظ هدف از نهوع کهاربرد ی اسهت. بهرایو کلمهوگروف اسهم یرنوف و پیرسهون t آزمون همبسهتگ ی، آزمهون هها ی ،SPSS تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزاراستفاده شده است.یافته ها: آزمون فرضیه ها نشان داد که ارتباط معناداری بین کلیه ابعاد هوش فرهنگی و فرهنگ سهازما نی مطلهو ازدید دانشجویان وجود دارد. دانشجویان با هوش فرهنگی بالا و پایین، سازمان نتیجه گرا و دانشجویانی که از هوشفرهنگی متوسط برخوردار بودند، سازمان تیم گرا را انتخا کردند.نتیجه گیری: مدیران، علاوه بر لزوم تشخیص تناسب فرهنگ خود با فرهنگ سازمانی که برای کار انتخا می کننهد،لازم است هنگام انتخا و گزینش پرسنل هم، به این تناسب توجه نموده و سهازمان خهود را از مشهکلا تی وهونغیبت، ترک خدمت، تضاد و ناسازگاری نیروی انسانی و ... که به دلیل عدم تناسب فرهنگ افراد با فرهنگ سازمانمحل خدمت آنان پیش می آید، حفظ نمایند.
Introduction and Objective: In new approaches of Management Science, teamwork
and cooperation and interaction with others are of high significance. In this regard,
coordination between the cultures of the staff and employing organizations
conditions, paves the ground for facilitated and continued cooperation. The purpose
of this study is to investigate the relationship between cultural intelligence and a
desired organizational culture from the perspective of management students as
future managers of organizations and institutions in the country.
Methods: This study is descriptive and correlational, and in terms of the objective it
is applied. SPSS software, Correlation Test, T-test, Pearson and Kolmogorov-Smirnov
tests are used to analyze the data.
Results: The hypothesis test shows that there is a meaningful correlation between all
dimensions of cultural intelligence and desired organizational culture from the
perspective of the students. Students with high and low cultural intelligence choose
result-oriented organizations, while students with average cultural intelligence go for
team-oriented organizations.
Conclusion: In addition to recognizing the proportionality of their culture to the
culture of the organization, managers have to consider this proportion while
choosing their personnel and make their organization immune to problems such as
absenteeism, leaving office, conflict, incompatibility of human resources, etc. which
occur due the incompatibility between the cultures of the staff and their
organization.