چکیده:
در پدیدآیی نگارهها، همانند تمام آثار فرهنگی دیگر، ساختها، زیرساختها و روساختهای مختلفی دخیلاند. از آنجا که این سه اصطلاح برخاسته از ایدئولوژیهای مدرن هستند، قصد پژوهشگران، لزوما درک اینها از طریق رمزگشایی اثر فرهنگی نیست، بلکه نگاهی طبقهبندیشدهتر، روشنتر و عینیتر است. در این نوشته سعی شده تا از طریق مطالعه عوامل ایجادکنندة اثر فرهنگی، پاسخی مقتضی به شرایط دوگانه تقابل فرمی و مضمونی دادهشود. الگوهای مضمونی(کلیشه ها/ شمایلها)، الگوهای فرمی(سنن فرمی/ سبکها)، حامی، شرایط اجتماعی- اقتصادی- سیاسی- مذهبی، بافت بنیادین، هنرمند(چه کار گروهی چه اثر دست یک شخص) و مخاطب، 7 عامل کلیدی در مطالعة نگارهها (حداقل در این مطالعه موردی) میباشند. در اینجا با مطالعه موردی نگاره زاری فرامرز بر تابوت رستم و عمویش زواره، سعی در جایابی هر یک از این عوامل شدهاست. با توجه به این عوامل، ساخت نگاره مورد نظر تحلیل شده و هدف آن از طریق مطالعة دو سطح صریح و ضمنی اعادة مطلب تحلیل شده است. روش پژوهش در اینجا مطالعهای کیفی براساس عناصر بصری موجود در تصاویر است و اینکه هر عنصر چه جایگاهی در طبقهبندی مورد نظر دارد. نتیجة حاصل از پژوهش این است که تکاثر مورد پژوهش بر مبنای طبقهبندی مضمونی/ فرمی و شناخت ساحتهای دلالی مضمونی جبرگرایانه (تسلیم در برابر امر الهی) دارد.