چکیده:
با توجه به نقش مهم شبکه ورزش سیما در عرصه ورزش و رسانه کشور، هدف تحقیق طراحی راهبردی شبکه ورزش سیما بود. روش تحقیق از نوع ترکیبی توصیفی-کیفی و از نظر مسیراجرا از نوع مطالعات استراتژیک و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل صاحب نظران حوزه ورزش و رسانه(160 نفر)بودند که براساس جدول مورگان به تعداد 113 نفر نمونه بر اساس نسبت تعداد جمعیت در هر گروه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه و پرسشنامه ( با روایی و پایایی=85/0 تایید شده) استفاده گردید. چشم انداز شبکه تاکید بر شبکه تخصصی ورزشی برتر در منطقه به لحاظ اطلاع رسانی، آموزشی و سرگرمی و ماموریت آن مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه از طریق ورزش تعیین گردید. مهم ترین راهبردها برای رسیدن به اهداف و چشم انداز شبکه نیز حمایت مسئولین سیما از شبکه و تعامل با گروه ورزش شبکه های مختلف صدا و سیما جهت نهادینه سازی فرهنگ ورزش در جامعه تعیین گردید.
Regarding the important role of Sport TV in Iran sport and media، the aim of this study was the strategic planning for Iranian Sport TV. Methodology was mixed (descriptive-qualitative)، strategic study with an applied approach. Population included experts in sport and media (160) and 113 subjects were selected by Morgan table as the sample. The data were gathered by interview and questionnaire (with approved validity and reliability=0.85). The vision of Sport TV was determined as a superior sport channel to inform، educate and entertain individuals. The mission was to manage and direct the social culture and public opinion through sport. The most important strategies to achieve the vision and goals of Sport TV were the support of authorities of IRIB for this TV and the interaction with sport department of other Iranian channels in order to create sport culture in Iran.