چکیده:
چند سالی است که بحث استفاده از روشهای فعال در تدریس بهطور جدی در آموزشوپرورش مطرح است. این شیوهها که در مقابل روشهای سنتی قرار دارند بسیار متنوعاند. در اینجا بر چگونگی استفاده از این روشها تمرکز میکنم و تنها به این نکته اشاره میکنم که در روش غیرفعال، اطلاعات از راه سخنرانی و توضیحات معلم به دانشآموزان منتقل میشود. محیط یادگیری خشک و بیروح است و فراگیر هیچ دخالتی در تدریس محتوای درسی ندارد. دانشآموز اغلب مطالب را حفظ و پس از پایان یافتن امتحانات، آنها را فراموش میکند.با انتخاب رویکرد فعال در تدریس، دیگر نقش معلم تنها انتقال معلومات نیست، بلکه با فاصله گرفتن از شیوههای معلممحوری، معلم در نقش یک راهنما و تسهیلکنندة امر یادگیری ظاهر میشود. او به دانشآموزان خود کمک میکند تا به مرور به یادگیرندگانی خودراهبر و خودارزیاب تبدیل شوند. در عینحال، سعی بر این است که یادگیرنده با درگیر شدن در فعالیتها و تجربیات متنوع یادگیری به مجموعهای از دانشها، مهارتها و نگرشها دست یابد که خود در شکلگیری و تولید آنها سهم داشته است. مهارتهایی که با این روش بهدست میآیند، مهارتهای یادگیری مستمر، همیشگی و پایدارند و به موارد مشابه تعمیم مییابند و در یادگیریهای بعدی مورد استفاده قرار میگیرند.ویژگی دیگر این روشها آن است که باعث میشوند دانشآموزان در کنار کسب دانشها و مهارتهای یادگیری به مرور نسبت به علم و علمآموزی نگرشهای مثبت پیدا کنند؛ نگرشهایی چون کنجکاو بودن، متفکر بودن، منطقی و باز بودن بینش و تفکر آنان برای پذیرش عقاید مدلل و یافتههای علمی. این نگرشها رشد مییابند و در عمل به دانشآموزان فرصت میدهند تا هرچه بیشتر در مسیر علمآموزی و دریافت بینش علمی گام بردارند. اما به نوشتة لوییزهی «همة نظریههای جهان نیز بدون دانستن چگونگی بهکار بردن آنها، یکسره بیفایدهاند.» به همین دلیل نگارنده از میان انواع روشهای تدریس فعال الگوی تدریس E۵ را بهعنوان نمونه برای طبقهبندی سنگهای آذرین معرفی میکند.
خلاصه ماشینی:
"در آموزش طبقهبندی سنگهای آذرین، معلم برای اجرای این مرحله چنانچه امکانات محیطی اجازه دهد میتواند یک بازدید علمی طراحی کند تا دانشآموزان، نمونههای موردنظر را جمعآوری کنند.
در این مرحله برای ارزشیابی پایانی، معلم میتواند از یک روش بسیار جالب استفاده کند به اینصورت که از هر گروه بخواهد گزارش کاملی از خصوصیات سنگ موردنظر ارائه دهد.
در این مرحله برای ارزشیابی پایانی، معلم میتواند از یک روش بسیار جالب استفاده کند به اینصورت که از هر گروه بخواهد گزارش کاملی از خصوصیات سنگ موردنظر ارائه دهد.
مسلم است که هرچه توصیف دقیقتر باشد، انتخاب درستتر خواهد بود بافت سنگ رنگ سنگ کانیهای تشکیلدهنده درصد سیلیس درصد آهن و منیزیم نقطة ذوب سایر موارد / بدون داشتن آزمایشگاه، نبود ابزارهای موردنیاز مانند جعبههای سنگ، کانی و فسیل، میکروسکوپ، مقاطع نازک انواع سنگ و کانی و نمونههای میکروفسیل و..."