چکیده:
تجربه اجرای مکرر پروژه های توسعه ای با حضور پیمانکاران خارجی در صنعت نفت نشان داده که یادگیری فناورانه در این صنعت از عملکرد مطلوبی برخوردار نبوده است. این مقاله در ریشه یابی این مساله به دنبال شناسایی عواملی است که بر عملکرد یادگیری فناورانه در نظام های فنی اجتماعی بزرگ تاثیرگذار هستند. مقاله با استفاده از نظریه پردازی داده بنیاد، مدل فرآیندی رخداد یادگیری در صنعت نفت را ترسیم و گلوگاه های موجود را شناسایی نموده است. نتایج مطالعات میدانی و شواهد تجربی حاصله از صنعت نفت نشان می دهد که رژیم نهادی صنعت نفت، سناریوهای یادگیری فناورانه در این صنعت را تضعیف می کند. این رژیم دچار یک قفل شدگی نهادی است که منجر به «هم تکاملی منفی» کنشگران اجتماعی فعال در این صنعت و نهایتا تضعیف یادگیری فناورانه در آن می شود. هم تکاملی منفی منجر به تغییر استراتژی در طرف عرضه گردیده و در این وضعیت، تامین کنندگان تلاش می کنند با اتخاذ استراتژی هایی که به تثبیت رژیم فعلی کمک می کند جایگاه رقابتی خود را در بازار حفظ کنند. این مساله موجب غلبه و حاکمیت روتین های منسوخ فناورانه در بنگاه ها و نهایتا شکست یادگیری فناورانه در صنعت نفت می گردد.
Technological learning is deemed an important factor in the innovation system of petroleum industry in Iran which، as a developing country، requires expediting its’ development process. Repeated execution of development projects in petroleum industry shows that technological learning has not had a favorable occurrence. This paper aims to identify the factors affecting technological learning in large socio-technical systems. In this paper، a process model is provided for technological learning in petroleum industry and the bottlenecks are identified as well. The results of field study and empirical evidence in petroleum industry reveal that the institutional regime of petroleum industry weakens technological scenarios. This regime suffers a lock-in which leads to the "negative co-evolution" of active industry actors and subsequently impairment of technological learning. The negative co-evolution creates a change of strategy in the supply side. Suppliers try to adopt strategies which are in favor of the current regime in order to safeguard their position in the market. This leads to dominancy of obsolete technological routines in the firms and ultimately failure of technological learning in the petroleum industry.