چکیده:
هدف:هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه بین استرس شغلی، فرسودگی شغلی و در گیری شغلی با رضایت شـغلی در بین کـارکـنان بهزیستی استان گیلان میباشد. روش: روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری موردنظر کلیهی کارکنان بهزیستی استان گیلان که در ادرات بهزیستی مختلف شهر ستانهای این استان گیلان حضور دارند. که بر حسب نمونه گیری تصادفی منظم تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه استرس شغلی اسیپو(1987) پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت و هیولین (1969) پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو (1982 ) پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ و جکسون( 2001 ) استفاده شد. یافتهها: نتایج ضریب رگرسیون نشان میدهد که استرس شغلی و فرسودگی شغلی، رضایت شغلی راپیش بینی کند. بین متغیر استرس شغلی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. (01/0>P).بین متغیر بارکاری با رضایت شغلی رابطه وجود دارد (01/0>P).بین متغیر بی کفایتی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P)..بین متغیر دوگانگی نقش با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P). بین متغیر محدوده نقش با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P). بین متغیر مسئولیت با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P).. بین محیط فیزیکی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر درگیری شغلی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P). بین متغیر ماهیت کار با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P)..بین متغیر سرپرستی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر رابطه با همکار با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P).بین متغیر ارتقا با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر حقوق و شرایط کار با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر فرسودگی شغلی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/0>P). بین متغیر عدم موفقیت با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر خستگی هیجانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد (01/0>P).بین متغیر مسخ شخصیت با رضایت شغلی رابطه وجود دارد (01/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج فصل چهارم باید گفت از آنجا که یکی از وظایف مهم مدیران در سازمانها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم نمودن زمینههای رشد و شکوفایی آنان است، این مسئله مدیران را ناگریز میسازد تا محیط درونی و بیرونی حاکم بر سازمان را به گونهای شکل دهند تا اهداف مناسب برای ارضای نیاز کارکنان را انتخاب نموده و برای ایجاد رضایت شغلی در کارکنان گام بردارند. برای ایجاد انگیزش، لازم است که نیازها شناسایی و در جهت ارضای آنها تلاش شود. چالش اصلی یک سازمان ایجاد تعادل میان اهداف کلی و مشخص آن سازمان و ارزشهای شخصی کارکنان است. بنابراین رضایت شغلی محصول مشارکت و نتیجه رابطه متقابل (تعامل) فرد با موقعیتی است که در آن قرار میگیرد.
Objective: The aim of this study was to investigate the
relationship between job stress, job burnout and job
satisfaction among employees in the job is well Gilan
province. Methods: A descriptive and correlational research
that target population well-being of all employees of the
ancient city of Gilan province in various welfare agencies are
Gilan province. Which is based on systematic random
sample of ٢٠٠ subjects were selected. The study of job stress
questionnaire Osipow (١٩٨٧) Inventory job satisfaction and
Hyvlyn Smith (١٩۶٩) Inventory Job Involvement Kanvngv
(١٩٨٢) Maslach Burnout Inventory and Jackson (٢٠٠١) was
used. Results: The regression coefficient indicates that the
job stress and burnout, job satisfaction is the subject prior
forecast. Between job stress and job satisfaction are related.
(P<٠/٠١) Between workload and job satisfaction are related.
(P<٠/٠١).Between job satisfaction there insufficiency
(P<٠/٠١) between role ambiguity and job satisfaction there
(P<٠/٠١) The changing role of job satisfaction there
(P<٠/٠١). There is a relationship between responsibility and
job satisfaction (P<٠/٠١).Relationship between the physical
environment and job satisfaction, job involvement and job
satisfaction there. between variable (P<٠/٠١). The changing
nature of work and job satisfaction there (P<٠/٠١). the
changing administrative relationship with job satisfaction
and job satisfaction there between variable cooperation
(P<٠/٠١). Between improve job satisfaction there. between
variable wages and working conditions and job satisfaction
are related burnout and job satisfaction there. between
variable (P<٠/٠١).Failure relationship between job
satisfaction and job satisfaction there. between variables
emotional exhaustion. (P<٠/٠١).Between depersonalization
of job satisfaction there (P<٠/٠١). Conclusion: The results of
the fourth quarter should be said as one of the main tasks of
managers in organizations, identify potential staff and
provide for their growth and prosperity, it inevitably makes
administrators to govern the internal and external
environment For motivation, it is necessary to identify the
needs and to satisfy them try. The challenge of creating a
balance between general and specific objectives of the
organization and the individual employees. Thus, job
satisfaction and thus contribute to product interaction
(interaction) with a situation in which the person is placed.