چکیده:
هدف از این پژوهش ارائه الگوی ادراک حمایت اجتماعی درزمینه نقش جهت گیری مذهبی و مرکز کنترل بیرونی است. 500 نفر از دانش آموزان شهرستان خوسف (سال تحصیلی92-91) به صورت چند مرحله ای، مقیاس های جهت گیری مذهبی (آلپورت (Alport) ، 1963)، مرکز کنترل بیرونی (راتر(Rotter) ،1996) و حمایت اجتماعی (مالکی، دیمری و الیوت (CASSS) ،2000) را تکمیل کردند. پژوهش از نوع همبستگی است که از روش تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج نشان داد جهت گیری بیرونی مذهبی به طور غیرمستقیم از طریق افزایش مرکز کنترل بیرونی، کاهش ادراک حمایت والدین و دوستان را موجب می شود. لذا نه تنها بررسی نقش جهت گیری مذهبی در ادراک حمایت اجتماعی مهم می باشد، بلکه مرکز کنترل تبیین کننده، نقش جهت گیری مذهبی بر ادراک حمایت اجتماعی است.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین با توجه به نتایج چالش انگیز و تنها ارتباط بین دو به دوی متغیرهای هر یک از جهت گیری مذهبی و مرکز کنترل بر حمایت اجتماعی، پژوهشگر بر آن شد با در نظر گرفتن مبانی نظری و پژوهش های مذکور الگوی مفهومی همچون شکل (1) را مورد آزمون قرار دهد.
جهت بررسی روایی در پژوهش حاضر نیز از تحلیل مؤلفه های اصلی با چرخش ابلیمین استفاده شد که ساختار ساده دو عاملی به دست آمد و توانست به ترتیب02/14و 06/28 از واریانس جهت گیری مذهبی بیرونی و -Taylor & Mac Donald درونی را تبیین کند.
با توجه به اینکه ما در یک کشور مذهبی زندگی می کنیم و ارتباط با خانواده، دوستان و خویشاوندان و به طور کلی هم نوع، اهمیت فراوانی دارد و پایبندی به آموزه های دینی و درونی کردن مذهب سد محکمی در برابرآسیب های اجتماعی، انحرافات اخلاقی و تاثیرات تهاجم فرهنگی است و تقیدات مذهبی هم به طور مستقیم رفتارهای فردی را کنترل می کند و هم به طور غیر مستقیم از طریق افزایش عزت نفس، بهبود روابط بین اعضای خانواده و افزایش نظارت والدین، موجب کاهش رفتارهای نابهنجار می شود لذا می توان پیشنهاد کرد با رجوع به دین و تقویت باورهای دینی و تقویت حس نوع دوستی می توان از حمایت های اجتماعی بیشتری بهره مند شد و از آن جایی که سبک های اسنادی در سلامت روان دانش آموزان و دانشجویان نقش دارد، ترتیبی اتخاذ شود که شیوه های سبک های اسنادی سالم ساز آموزش داده شود."