چکیده:
اصــلاح هندســی و ترافیکــی بزرگراه هــا و جاده هــای برون شــهری به خصــوص در نقــاط حادثه خیـز از موثرتریـن راهکارهـای کاهـش تصـادف در ایـن نقـاط اسـت . بـا توجـه بـه هزینـه زیـاد ایــن راهکارهــا و محدودیــت بودجه هــای عمرانــی ، مطالعــه چگونگــی انجــام ایــن اصلاحــات بــا هــدف بیشینه ســازی کاهــش تصادفــات ضــروری اســت . در ایــن مقالــه ، ضرایــب تابــع هــدف یــک مــدل برنامه ریــزی خطــی مختلــط از نــوع مســائل کوله پشــتی بــا دو نــوع متغیــر تصمیــم پیوســته و گسسـته به منظـور تعییـن اصلاحـات لازم توسـعه داده می شـود. نتایـج حاصـل از حـل این مسـئله نشـان می دهـد کـه از بیـن انـواع راهکارهـای ارائه شـده ، دو راهـکار افزایـش عـرض راه و تعبیـه تجهیـزات روشـنایی ، مقرون به صرفـه نبـوده و اقداماتـی از قبیـل آرام سـازی مسـیر، تعبیـه علایـم ایمنـی ، خط کشـی و اجـرای چشـم گربه ای از اولویـت بالاتـری برخوردارنـد. نتایـج تحلیـل حساسـیت در قالـب نمـودار تغییـرات تابـع هـدف نسـبت بـه تغییـرات بودجـه حاکـی از آن اسـت کـه افزایـش بودجـه تـا آسـتانه معینـی بـا شـیب نسـبتا تنـدی ، کاهـش تصادفـات را بـه همـراه دارد؛ ولـی پـس ازآن شـیب به صـورت قابل ملاحظــه ای ملایم تــر می شــود. ایــن یافتــه می توانــد سیاســت گذاران و مدیــران را در تخصیــص بودجـه بـه راهکارهـای اصلاحـی نقـاط حادثه خیـز جـاده ای و افزایش میـزان صرفه جویی یاری رسـاند.
خلاصه ماشینی:
"افنــدی زاده و همــکاران بــا اســتفاده از برنامه ریــزی پویــا و بــا توجــه بــه محدودیـت بودجـه ، روشـی جهـت اولویت بنـدی پـروژه رفـع نقـاط حادثه خیـز ارائـه کردنـد؛ آن هـا در مطالعـه خـود چهـار سـناریوی اصـلاح نقـاط بـر اسـاس تعـداد تصادفـات ، میـزان هزینــه برآوردشــده در ســال پایــه ، اصــلاح پرهزینه تریــن نقــاط در هرســال و روش تحلیــل دینامیکـی در نظـر گرفتنـد و نشـان دادنـد کـه روش تحلیـل دینامیکـی دارای کمتریـن هزینه و 1.
همچنین بـرای تعییـن ضرایـب کاهـش تصادفـات ، بـه میـزان ترافیـک روزانـه در حـال تردد هـر محور در نقطـه موردنظـر، نیـاز اسـت کـه ایـن اطلاعـات بـرای محورهـای اصلـی اسـتان دریافـت شــده و بــرای ســایر محورهــای محــدوده موردمطالعــه ، بــا توجــه بــه وضعیــت قرارگیــری محورهـای هم جـوار و میـزان تراکـم جمعیـت تخمیـن زده شـد )معاونـت راهـداری اسـتان گلســتان ، ١٣٩١( )پایــگاه اینترنتــی ســازمان راهــداری و حمل ونقــل جــاده ای ، ١٣٩١(.
همان گونــه کــه در ایــن نمــودار مشــاهده می شــود، پــس از رســیدن میــزان بودجــه مصرفـی بـه سـقفی در حـدود ١٠ میلیـارد ریـال ، شـیب بهینگـی میـزان تصادفـات کاهش یافته به صـورت قابل توجهـی کـم می شـود؛ ایـن مسـئله نشـان می دهـد کـه ایـن مقـدار را می تـوان به عنـوان مـلاک مناسـبی بـرای مدیـران و تصمیم گیـران در تعییـن میـزان بودجـه موردنیـاز در بخش هــای مختلــف حمل ونقــل قــرار داد.
بنابرایـن ایـن نتایـج ضـرورت تحلیـل حساسـیت بـرای تعییـن حداکثـر تخصیـص بودجـه را نشـان می دهـد کـه بیشـترین منفعـت )کاهـش تصادفـات ( در پروژه هـای اصـلاح نقـاط حادثه خیـز جـاده ای بـه همـراه داشـته باشـد."