چکیده:
یکی از حوزه های سازمانی که اخلاقیات باید در آن جاری باشد، فناوری اطلاعات است که به عنوان یک ابزار قدرتمند و در حال رشد بر فضای کنونی جوامع و سازمان ها غلبه کرده و با تاثیر در همه ابعاد زندگی انسان ها، ساختار و رفتارهای اجتماعی را تغییر داده است. از سوی دیگر، عدم موفقیت مدیران و تصمیم گیران در سازمان دادن به اصول اخلاقی در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات، هر موفقیت دیگری در سازمان را خدشه پذیر می کند. در این مقاله ضمن مفهوم شناسی اخلاق، ابعاد اخلاق کاری و سازمانی استخراج و نیز مفهوم جو کاری اخلاقی در سازمان ها، راهکارهای ایجاد جو کاری اخلاق مدار در به کارگیری فناوری اطلاعات بررسی می شود.
Ethics, being of a deep and long background as a philosophical subject, has been attended by scholars since men faced a lot of vices in organizations. Committing wrong and corrupt actions by employees and paying little attention to ethical principles, however, can be regarded as the main cause for the subject to be noticed. Using I.T. is regarded one of the fields in which moralities should be current. I.T. as a powerful and growing instrument has been extended in all aspects of human life and changed personal and social conditions deeply. Such being the case, manager`s lack of attention to ethical principles in applying I.T. would lead to failure. This paper, introducing ethical terminology, has described and justified the aspects of organizational morality and ethical climate of activity. Finally, it has presented the approaches for preparing an ethical climate for using IT in organizations
خلاصه ماشینی:
برای رفع شکاف در شکل شماره (1) که نشاندهنده عدم رشد کافی دانش اخلاق در ارائه دستورهای اخلاقی برای کاهش رفتارهای مخرب سازمانی در حوزه فناوری اطلاعات است، باید بر اصول اخلاقی و جو کاری اخلاقی تأکید شود تا بتوان ناهنجاریها و نابسمانیهای این حوزه را تقلیل داد.
(جدول شماره 3) کانون تحلیل معیار اخلاقی فردی کارگروه محلی جهانی خودپسندی منفعت خود منفعت کارگروه منفعت شرکت کارایی فایدهگرایی رفاقت بازی تیمی تیم سازمانی مسئولیت اجتماعی اصولگرایی اخلاقیبودن شخصی مقررات غیررسمی آییننامههای سازمان آییننامههای حرفهای جدول شماره (3): مدل جو کاری اخلاقی فناوری اطلاعات (Stone & Henry, 2003) مدل نهایی و راهکارهای عملیاتی برای ایجاد جو اخلاقی کاری در بهکارگیری فناوری اطلاعات اخلاق و فناوری اطلاعات همچون دو سیستم باز بر یکدیگر تأثیر میگذارند؛ بهطوریکه دگرگونی در اجرای هر یک، دیگری را نیز تغییر میدهد.
افراط؛ اگر انسان عقل را از رهبری قوای اندیشه و انگیزه به زیر کشد و زمام نفس را بهدست خیال و وهم و شهوت و غضب بسپارد، غضب مانند قوة شهویه از تعادل خارج شده، در مواجهه با آنچه به میل و خواست او نباشد پرخاش کرده و در دفع ناملایمات حق را در نظر نمیگیرد و یا به اموری میکند که حیات مادی و معنوی او را به خطر میاندازد؛ این حالت، افراط در غضب است، که بسیار مذموم است و تباهی انسان در دنیا و آخرت را در پی دارد؛ زیرا عقل را مقهور خویش گردانیده و پرخاشگری و درندهخویی را پیشه خود خواهد ساخت.