چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر باورهای معرفت شناختی بر رفتار اشتراک دانش و مقایسه آن در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی بهره گرفته شد. کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در چهار گروه آزمایشی علوم انسلانی، علوم پایه، فنی- مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی جامعه موردمطالعه را تشکیل دادند. حجم نمونه موردمطالعه برابر با 357 نفر تعیین شد و از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. به منظور گردآوری داده های موردنیاز از دو پرسشنامه اشتراک دانش و باورهای معرفت شناختی استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق روایی محتوایی و محاسبه آلفای کرونباخ تعیین گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که باورهای دانشجویان موردمطالعه درباره مطلق دانستن دانش و ذاتی تلقی کردن توانایی یادگیری نقش موثری در پیش بینی اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارند؛ درحال که تاثیر باورهای ساده دانسلتن دانش و سریع بودن فرایند یادگیری بر اشتراک دانش معنی دار نشد.
The main purpose of this study was to study the effect of epistemological beliefs on knowledge sharing behavior and its comparison among graduate students. To achieve this objective, a descriptive- correlation research method was used. 357 graduate students were selected in four groups of Humanities, Science, Technology & Engineering, Agriculture and Natural Resources at the Ferdowsi University of Mashhad. The required data were gathered through knowledge sharing and epistemological beliefs questionnaires. According to the research findings, the situation of knowledge sharing (willingness, attitude and behavior) is not at a desirable level among graduate students. Also, the study findings showed that from the student’s viewpoint, knowledge is too simple, clear and depended references. Furthermore, the results of the comparison of the epistemological beliefs and knowledge sharing among graduate students in terms of degree, field of study, gender and year of entry showed that there is no significant difference. Moreover, according to the results of the hierarchical regression analysis, individual beliefs about certainty of knowledge and fixed ability learning can predict sharing more than simplicity of knowledge and quick learning.