چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- اﻗﺘﺼﺎدی و آﮔﺎﻫﯽ از ﺣﻘﻮق و ﺗﮑـﺎﻟﯿﻒ ﺷـﻬﺮوﻧﺪی در ﭘﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ آﯾﺎ ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﻨﺴﯿﺖ، ﺳﻦ، ﭘﺎﯾﮕـﺎه اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ- اﻗﺘﺼـﺎدی، ﻫﻮﯾـﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﺳﺘﻔﺎده از وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ و دﯾﻨـﺪاری( ﻣـﯽﺗﻮاﻧﻨـﺪ ﺗﻐﯿﯿـﺮی در ﻣﯿـﺰان آﮔـﺎﻫﯽ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن از ﺣﻘﻮق و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺷﻬﺮوﻧﺪی اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ؟ در راﺳﺘﺎی اﯾﻦ ﺳﻮاﻻت ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﯽ ﺣﻘـﻮق و ﺗﮑـﺎﻟﯿﻒ ﺷـﻬﺮوﻧﺪی و ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻗﺪام ﮔﺮدﯾﺪه اﺳـﺖ. ﺷـﺶ ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﺑـﺎ روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸـﯽ و ﺗﮑﻨﯿـﮏ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ در ﻧﻤﻮﻧﻪای ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد 384 ﻧﻔـﺮ از داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸـﮕﺎه ﭘﯿـﺎم ﻧـﻮر ﺧﺮمآﺑـﺎد ﻣﻄﺮحﺷـﺪه روش ﻧﻤﻮﻧـﻪﮔﯿـﺮی روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺳﺎده ﺑﻮده اﺳﺖ. در ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ( و آﻣـﺎر اﺳـﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن، ﺿﺮﯾﺐ اﺗﺎ( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺣﺎﮐﯽ از ﺗﺄﯾﯿﺪ ﭘﻨﺞ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻣـﯽﺑﺎﺷـﺪ ﺑـﯿﻦ ﺟﻨﺴﯿﺖ، ﭘﺎﯾﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- اﻗﺘﺼﺎدی، ﻫﻮﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﺳﺘﻔﺎده از وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ و دﯾﻨﺪاری ﺑـﺎ آﮔـﺎﻫﯽ از ﺣﻘﻮق و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺷﻬﺮوﻧﺪی راﺑﻄﻪ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ و ﺑﯿﻦ ﺳﻦ ﺑﺎ آﮔﺎﻫﯽ از ﺣﻘﻮق و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺷـﻬﺮوﻧﺪی راﺑﻄـﻪ وﺟـﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ و از ﻃﺮﯾﻖ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑـﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫـﺎی واﺑﺴـﺘﻪ ﺣﻘـﻮق و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻘﺪار آن ﺑﻪﺗﺮﺗﯿﺐ 0/41 و 0/40 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ
Citizenship rights، certain rights that everyone can be enjoy there from and citizenship against under take duties. Civilization social without this variable had not meaning. Stable development is from aims civilization social without regard citizenship had not meaning. By attention on Citizenship Rights and Duties accreteawareness of citizenship .The most important issue to investigating is that if socio economic factors (such as age، gender، socio economic status، social identity، use of mass media and Religiousness) can change the rate of student awareness of their citizenship rights and duties? It dealt with these goals and the questions about the recognition the title of the study were investigated. Also، it was quoted the ideas and theories of the scientists of different epoch in history and different socio political schools. To do this study، it was applied 6 theories using the survey method and the questionnaire technique in a sample of 384 students from khoramabad payam-e-Noor University. We used the descriptive statistics methods (Frequency، Percentage، Mean) and inferential statistics index (Pearson correlation coefficient، eta correlation coefficient، regression) in analyzing this study statistically. The finding and analyzing them approved 5 hypothesis and disapproved 1 other and at the end the following resulted: there is a significant relation between gender، socio economic status، social identity، use of the mass media and religiousness with the rate of awareness of citizenship rights and duties and there in not a significant relation between and the rate of awareness of citizenship rights and duties. Finally، the direct and indirect effects of the independent variables upon the dependent variables (rights and duties) were calculated by the multiple regression and path analysis and it were R2= 0.42 and R2= 0.41.
خلاصه ماشینی:
یافته ها حاکی از تأیید پنج فرضیه مـی باشـد: بـین جنسیت ، پایگاه اجتماعی - اقتصادی ، هویت اجتماعی ، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و دینداری بـا آگـاهی از حقوق و تکالیف شهروندی رابطه وجود داشته و بین سن با آگاهی از حقوق و تکالیف شـهروندی رابطـه وجـود نداشته است و از طریق رگرسیون چندگانه تأثیر مستقیم متغیرهای مستقل بـر متغیرهـای وابسـته حقـوق و تکالیف شهروندی محاسبه شد که مقدار آن به ترتیب ٠/٤١ و ٠/٤٠ می باشد.
لذا این پژوهش به دنبال آن هست که آیا بـین عوامـل اجتمـاعی اقتصادی (جنسیت ، سن ، پایگاه اجتماعی اقتصادی، وسایل ارتباط جمعی و دینـداری) بـا میـزان آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی رابطه وجود دارد؟ گفتار اول : کلیات تحقیق ١- تبیین مسأله پژوهش مساله شهروندی و آگاهی از آن در چند دهه اخیر به یکی از پیچیده ترین مسـائل سیاسـی و اجتماعی کشور تبدیل شده است .
جدول (١٠): آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی سن با آگاهی از تکالیف شهروندی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتایج جدول ، سطح معناداری بالاتر از ٠/٠٥ میباشد، بنابراین فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیر رد میشود.