چکیده:
در آزمایش لوشر، رنگ به هشت گروه تقسیم میشود و آنچه در این آزمایش اهمیت مییابد، اولویت در انتخاب یا طرد رنگهاست، زیرا لوشر این ویژگی را منبعث از شخصیت و اندیشۀ فرد میداند. در نگرشهای ادبی نیز ترکیبات رنگی یکی از ارکان تصویرسازی هستند که شاعر با استفاده از آنها آثار خویش را خلق میکند. طیف رنگی اشعار رهی نیز متأثر از این شگرد تصویرسازی است، چرا که رنگ در اشعار معیری، گاه در توصیفات عاشقانه یا نگرشهای عرفانی – اجتماعی، و گاه در ترکیبهای ادبی بهکار رفته است. این مقاله، با هدف بررسی ارزش هنری و روانی رنگ در اشعار رهی، میکوشد تا ترکیبات رنگی اشعار وی را نشان دهد، چرا که بیشتر رنگهای رهی جنبۀ نمادین دارند و الگوهای رنگین در عناوین و ترکیبات او نیز به کار رفتهاند. رهی از رنگ هم در معنای اصلی و هم در معنای مجازی استفاده کرده است، اما آنچه در این بررسی اهمیت مییابد، این است که شگردهای رهی در خلق تصاویر رنگی تنها متأثر از شخصیت او نیست و عوامل هنری و ادبی نیز در خلق این تصاویر نقش بهسزایی داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
نقد شعر رهی معیری از منظر روان شناسی لوشر سیده مائده واقعه دشتی چکیده در آزمایش لوشر، رنگ به هشت گروه تقسیم می شود و آن چه در این آزمایش اهمیت می یابد، اولویت در انتخاب یا طرد رنگ هاست ، زیرا لوشر این ویژگی را منبعث از شخصیت و اندیشۀ فرد می داند.
طیف رنگی اشعار رهی نیز متأثر از این شگرد تصویرسازی است ، چرا که رنگ در اشعار معیری ، گاه در توصیفات عاشقانه یا نگرش های عرفانی – اجتماعی ، و گاه در ترکیب های ادبی به کار رفته است .
علاوه براین رنگ های اصلی ، چهار رنگ فرعی بنفش ، قهوه ای ، سیاه ، و خاکستری نیز وجود دارد که این رنگ ها در روان شناسی لوشر، بدون دخالت و ارتباط با هم بررسی می شوند و انتخاب افراد تنها ملاک داوری شخصیت آن هاست .
برای مثال ، می توان به پژوهش هایی چون "روان شناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری "، (١٣٨٤)، از سید علی قاسم زاده و ناصر نیکوبخت ، "روان شناسی رنگ در مجموعه اشعار نیما (براساس روان شناسی رنگ ماکس لوشر)"، (١٣٨٥)، از مهین پناهی ، و "بررسی عنصر رنگ در دیوان خاقانی "، (١٣٨٩)، از جهانگیر صفری و فخری زراعی اشاره کرد که به مبحث رنگ و روان شناسی آن در شاعران پرداخته اند.
در آزمایش لوشر هشت رنگ وجود دارد که شامل رنگ های اصلی آبی ، زرد، قرمز، و سبز و چهار رنگ فرعی بنفش ، قهوه ای ، سیاه ، و خاکستری هستند که این رنگ ها، در روان شناسی لوشر، بدون دخالت و ارتباط با هم بررسی می شوند.