چکیده:
غیراثربخش بودن آموزشها یکی از عمدهترین نقدهایی است که توجه بسیاری از منتقدان آموزش عالی را به خود جلب کرده است. یادگیری زائد مفهومی است که میتواند فصل جدیدی در پژوهشهای تعلیم و تربیت باز نماید. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل این مفهوم و راهکارهای کاهش آن در نظام آموزش عالی ایران است. در پژوهش حاضر با هدف دستیابی به اجماع نظر متخصصان، از روش دلفی در سه مرحله استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان و صاحبنظران برنامه درسی و آموزش عالی تشکیل میدهند. نمونه آماری این پژوهش مشتمل بر چهل نفر متخصص بود که به روش گلوله برفی شناسایی شدند و در نهایت سی نفر به همکاری پاسخ مثبت دادند. تحلیل نهایی در بررسی این مفهوم با استفاده از نرمافزارهای (SPSS) و (NVivo) نشان داد که یادگیری زائد عبارت است از غیرکاربردی بودن درسها، نامتناسب بودن محتوا و برنامه درسی ناکارآمد. همچنین توانمندسازی اعضای هیأت علمی، تأکید بر یادگیری مادام العمر، آزادی آکادمیک، بازنگری و ارزیابی مستمر برنامههای درسی نیز به عنوان مهم ترین راهکارهای کاهش یادگیری زائد ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
مفهوم سازي يادگيري زائد و راهکارهاي کاهش آن در نظام آموزش عالي ايران از ديدگاه صاحب نظران آموزش عالي 1 سيده مريم حسيني لرگاني * کوروش فتحي واجارگاه ** محبوبه عارفي *** کيومرث زرافشاني **** چکيده غيراثربخش بودن آموزش ها يکي از عمده ترين نقدهايي است که توجه بسياري از منتقدان آموزش عالي را به خود جلب کرده است .
از جنبه علمي جزو معدود مطالعاتي است که ضمن تعمق در ادبيات يادگيري زائد، به بررسي ديدگاه هاي صاحب نظران آموزش عالي در خصوص اين مفهوم در آموزش عالي ايران ميپردازد و از جنبه کاربردي نيز با ارائه پيشنهادهاي کاربردي ميتواند در کسب بينش علمي در جهت افزايش انتقال آموخته ها به محيط کار و بهبود عملکرد شغلي کمک نمايد.
در نهايت هدف از پژوهش حاضر بررسي ديدگاه هاي صاحب نظران در خصوص مفهوم يادگيري زائد وراهکارهاي کاهش آن در نظام آموزش عالي ايران است .
از ديدگاه صاحب نظران راهکارهاي کاهش يادگيري زائد در نظام آموزش عالي ايران کدام است ؟ روش پژوهش مطالعه حاضر از نظر ماهيت از نوع تحقيقات کيفي است .
يکي از مهم ترين راهکارهاي ارائه شده توسط صاحب نظران به منظور کاهش يادگيري هاي زائد در بعد کلان ، توجه به ارتقاي سطح دانش و مهارت اعضاي هيأت علمي است .
Institutional structure and incentives of technology transfer: Some new evidence from Chinese universities, Journal of Technology Management, Vol. 4.
Relationships among unlearning, knowledge application, and new product development performance: Exploring the moderating effect of the information processing mechanism, African Journal of Business Management, 5 (13): 5297-5310 .