چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی تغییرناپذیری اندازهگیری و ساختاری شش سازه عملکرد ریاضی، نگرش به ریاضی، تواناییهای اولیه ریاضی، مشارکت والدین، منابع آموزشی درون خانه و وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده مطالعه تیمز 2011 در قالب یک مدل نظری انجام گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 5760 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی بودند که در سال 2011 در مطالعه بینالمللی تیمز شرکت کرده بودند. نتایج نشان داد در گروه پسران، ارتباط بین متغیرهای مشاهده شده با متغیرهای نهفته برازش بهتری دارد. در قدرت روابط علت و معلولی نیز گروه پسران در اکثر موارد برازش بهتری را نسبت به گروه دختران از خود نشان دادند. در گروه پسران، نشانگرها پایایی بیشتری نسبت به گروه دختران داشتند. در ضرایب رگرسیون نیز بهجز پیشبینی توانایی اولیه ریاضی توسط منابع آموزشی درون خانه و پیشبینی نگرش به ریاضی توسط مشارکت والدین، در سایر موارد دقت روابط در گروه پسران بیشتر از گروه دختران بود. در پاسخگویی به همه سؤالها، دختران با سوگیری سیستماتیک بیشتری نسبت به پسران عمل کردهاند. در نتیجه میتوان گفت عملکرد ریاضی و متغیرهای تأثیرگذار بر آن، در دو گروه پسران و دختران معانی مختلفی داشته و با دقتهای متفاوتی اندازهگیری شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسي تغييرناپذيري اندازه گيري و ساختاري رابطه برخي از سازه هاي مطالعه بين المللي تيمز (٢٠١١) بر اساس جنسيت دانش آموزان حسن تقييان علي مقدم زاده ** چکيده اين مطالعه با هدف بررسي تغييرناپذيري اندازه گيري و ساختاري شش سازه عملکرد رياضي، نگرش به رياضي، تواناييهاي اوليه رياضي، مشارکت والدين ، منابع آموزشي درون خانه و وضعيت اقتصادي-اجتماعي خانواده مطالعه تيمز ٢٠١١ در قالب يک مدل نظري انجام گرفت .
در اين تحقيق با استفاده از داده هاي تيمز ٢٠١١ مربوط به دانش آموزان ايراني پايه چهارم ، ارتباط بين متغيرهاي وضعيت اقتصادي-اجتماعي، مشارکت والدين در تکاليف مدرسه کودک، منابع آموزشي درون خانه ، مهارت هاي اوليه رياضي کودک و نگرش به رياضي با عملکرد رياضي دانش آموزان مورد بررسي قرار گرفته و همچنين تغييرناپذيري اندازه گيري و ساختاري بين دانش آموزان دختر و پسر بررسي شد.
Singh, Granville, & Dika 5.
مقاله حاضر روابط ساختاري و اندازه گيري شش سازه وضعيت اقتصادي - اجتماعي، مشارکت والدين در تکاليف ، منابع آموزشي درون خانه ، مهارت هاي اوليه رياضي، نگرش نسبت به رياضي و عملکرد رياضي در دانش آموزان دختر و پسر پايه چهارم ابتدايي را با استفاده از داده هاي تيمز (٢٠١١) در ايران مورد بررسي قرار داده است .
بررسي تغييرناپذيري واريانس خطا نيز نشان داد بين گروه دختران و گروه پسران در خطاي اندازه گيري متغيرهاي مشاهده شده تفاوت وجود داشت .
A meta-analysis: The effects of parental involvement on minority children’s academic achievement.
A meta-analysis of the relation of parental involvement to urban elementary school student academic achievement.