چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر کاهش میزان کمرویی کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی بود. تعداد 39 نفر از کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی یکی از دبستانهای شهر تهران به شیوه داوطلب انتخاب و بصورت تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ابتدا مقیاس کمرویی استنفورد بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس کاربندی آزمایشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه قصه گویی در طی 13 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و دو هفته پس از اتمام جلسات پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری را میان میانگین های دو گروه نشان داد )05/0(p
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به روش قصه گویی بر میزان کمرویی دانش آموزان نسرین گودرزی ١، شاهرخ مکوند حسینی ٢، علی محمد رضایی ٣، افضل اکبری بلوطبنگان ٤ تاریخ وصول : ٩٣/٤/١١ تاریخ پذیرش : ٩٣/٩/٣٠ چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر کاهش میزان کمرویی کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی بود.
بر اساس نتایج حاصله می توان گفت آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی اثرات مثبت و مفیدی بر کاهش کمرویی کودکان دارد و می تواند به عنوان یک روش مناسب برای کاهش کمرویی مورد استفاده قرار گیرد.
آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر میزان غلبه بر خشم کودکان مؤثر بوده (جعفری و کریمی ، ١٣٩٠) به گونه ای که کمرویی دانش آموزان (آزادی ، درویزه و حسینی ، ١٣٨٩؛ دوکانه ای فرد، ١٣٨٦) و افسردگی آنها را کاهش می دهد (امیری برمکوهی ، ١٣٨٨).
بر اساس پژوهش های پشیین آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی پرخاشگری کودکان را کاهش داده (نصیرزاده و روشن ، ١٣٨٩) و باعث سازگاری کودکان و همچنین کنترل هیجانات آن ها میشود به گونه ای که با افزایش سازگاری، هم بر رفتار و هم بر کنترل هیجانات خود کنترل خوبی داشته باشند (همایی ، کجباف و سیادت ، ١٣٨٨).
Effectiveness of Individual and Group Life Skills Training on Shyness among Adolescents, Journal of Psychosocial Research, 7, 2, 249-259.