چکیده:
رد پای هنر به عنوان یکی از اصلیترین مشوق های گردشگری از ابتدای تاریخ گردشگری مدرن بهچشم میخورد. گردشگران متمولی که در اروپای قرن 16 برای بازدید از سالن های اپرا، کنسرت های موسیقی و جشنوارهها سفرهای طولانی انجام داده بودند، به طور خاص گردشگر هنری نام گرفتند، به گونه ای که هدف اصلی یا خاص سفر آنها بازدید از رویدادهای هنری نظیر فوق بوده است.
با تامل در تاریخ گردشگری به آسانی قابل درک است که به همراه توسعه گردشگری انواع مختلفی از گردشگری نمود پیدا کرده و تقاضا برای گردشگری هنری نیز به گونه ای چشمگیر افزایش یافته و جایگاه ویژه ای را در صنعت گردشگری به خود اختصاص داده است، بهگونهای که بخشی از این صنعت در دنیای امروز به طور تخصصی در بازار گردشگری هنری فعالیت می کند.
صنعت گردشگری در دنیای امروز فعالیتها و انواع گوناگونی از گردشگری را شامل می گردد که در این میان نقش گردشگری فرهنگی یا گردشگری میراث فرهنگی بسیار برجسته است. گردشگری هنری زیرشاخه گردشگری فرهنگی است و از آن به عنوان گردشگری با علایق خاص نیز میتوان نام برد.
گردشگری هنری در عمل، بخشی از گردشگری فرهنگی و یا میراث فرهنگی است که در مقایسه با سایر بخش های گردشگری میراث فرهنگی نظیر بازدید از ابنیه تاریخی، مخاطب خاص خود را دارد. در بازدید از اماکن تاریخی دیدنی، گردشگر احساس آزادی عمل بسته تری دارد و محدودیت های زبانی و گفتاری نیز در این بازدیدها نسبت به شرکت در یک کنسرت یا تئاتر بسیار کمتر است. در عمل این دو بخش از هم جدا نیستند و در بسیاری از اوقات، گردشگر هنری بخشی از روز را صرف بازدید از اماکن تاریخی میکند و عصر یا شب همان روز در یک رویداد هنری شرکت میکند که به طور خاص به آن علاقه دارد. بنابراین گردشگران هنری را نمیتوان افراد همگون تصور کرد که همگی دارای سلیقه ها و انتظارات یا رفتار مشابه باشند، بلکه افرادی متنوع با علایق خاص و با رفتار عادی و غیر رسمی هستند.
از این منظر، گردشگری را میتوان به دو دسته گردشگری هنر محور و گردشگری هنرگرا تقسیم کرد.
هدف اصلی سفر در گردشگری هنر محور، شرکت در رویداد هنری خاصی است، هر چند که این گردشگر در سایر اوقات به فعالیتهای گردشگری دیگر نیز میپردازد. در گردشگری هنرگرا، گردشگر در کنار سایر فعالیتهای گردشگری، در رویداد هنری موجود در مقاصد گردشگری نیز شرکت می کند.
شناخت بازار گردشگری هنرگرا و هنر محور و ویژگی های خاص این بازار برای صاحبان و فعالان گردشگری و همچنین برگزارکنندگان رویدادهای هنری بسیار حایز اهمیت است. درک بیشتر انگیزه سفر و مراحل تصمیمگیری گردشگران با علایق خاص این امکان را به وجود میآورد که با بازاریابی موثر، همزمان به رونق بخش گردشگری هنری و ارتقای آگاهی هنری در جامعه پرداخته شود.