چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان کم توان ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، ازنوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این تحقیق شامل همه خانواده های دانش آموزان دختر و پسر دارای کم توان ذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اردبیل بود. نمونه این پژوهش 30 خانواده بود که از بین خانواده های موجود به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه محیط خانوادگی شیفر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) استفاده شده است. نتایج نشان داد که نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی خانواده های دارای کودک کم توان ذهنی تاثیر معنی داری داشت (01/0 ≥ P). پشنهاد می شود از نشست گروهی برای بهبود کیفیت زندگی و راوبط خانوادگی درخانواد ه های دارای کودکان کم توا ن ذهنی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
قاسمی ، کجبـاف و ربیعـی (١٣٩٠) در پژوهشـی کـه بـه بررسـی اثربخشـی رویکـرد ترکیبی شناخت درمانی با روانشناسی مثبت در قالب گروه درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی بـر } بهزیستی ذهنی و سلامت روانی گروهی از افراد مراجعه کننده به یک مرکز مشـاوره در شـهر قم پرداختند به این نتیجه دست یافتند که گروه درمانی شناختی مبتنی بر کیفیت زندگی باعث افزایش شاخص های سلامت روان در ابعـاد افسـردگی ، بـدکارکردی اجتمـاعی و نشـانه هـای جسمی سازی در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری شده است .
بـا توجـه بـه اینکه وجود کودک باکم تـوان ذهنی ،کارکردهـای روانشـناختی خـانواده را تحـت تـأثیر قـرار می دهد و هم چنین با توجه به اثر نشست گروهی در سـلامت روان ، پویـایی و هدفمنـدی ایـن کودکان و خانواده های باکودکان کم توان ذهنی مانند حل تعارض ، استقلال ، پیشرفت ، تفـریح و سرگرمی ، ارزشهای اخلاقی و مذهبی ، ساختار و سـازمان ذهنـی ، رفـت و آمـد بـا اطرافیـان ، اتحاد، کنتـرل و حـل مسـئله (الیـری و همکـاران ٣، ٢٠٠١؛بـه نقـل از کیمیـایی ،١٣٨٧) بنـابراین پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سئوال است کـه : آیـا نشسـت گروهـی بـر کیفیـت زندگی و بهبود روابط خانوادگی کودکان دارای کم توانی ذهنی تأثیر دارد؟ 1.