چکیده:
بختک «توسعه»، باوری نافذ اما کسالت آور و مبهم است که بر اجتماع های محلی و آبادی ها سایه افکنده و اجازه تنفس آسان و لذت از زندگی بی آلایش را به آنان نمی دهد. این بختک به روستاییان القا کرده است که عقلانی نیستند و باید دانستن، عقلانیت و توسعه را از دیگران یاد بگیرند. درواقع، باید عقلانیت را از شهر وارد کنند. تاکنون بر آبادی ها، چنین بختکی حکومت کرده است. پیمانکاران «توسعه» و در راس آن ها سازمان های اجرایی، هواداران اصلی این بختک بوده اند. آن ها متاثر از مفروضات بنیادین ادبیات روان شناسی و عقلانیت از بالا به پایین مهندسی، پرداختی فنی از توسعه ارائه کرده اند و آن قدر توسعه را آماده، سریع الوصول و بی تناسب با نیازها و خواسته های مردمی آبادی نشینان تحلیل کرده اند که الگوی «توسعه مجانی» را به آنان آموزش داده اند. آنان با فرض نوگریزی و عدم خلاقیت آبادی نشینان، مفهوم جادویی «تغییر» و تکنیک «مداخله» را ساخته اند و می خواهند زندگی آبادی نشینان را تغییر دهند. این مقاله، با تاکید بر زمینه های فرهنگی اجتماع های روستایی ایران، دو شکل نقد به ادبیات و عملکرد توسعه در کشور را مطرح می کند: نقد اول، دارای وجهی نوستالژیک و از «زبان گود» است که با نام «بختک توسعه» مطرح می شود. نقد دوم، عمل گرایانه و کارکردی است و با عنوان معضل «توسعه مجانی» بیان می شود. نقد، از چارچوب نظری و روش شناسی توسعه آغاز و به یافته ها و پیامدهای آن ختم می شود.
“Development”، has been an influent specter but boring and dull on local communities and villages and not allow them to breathe easy and enjoy pure life. This specter has induced the villagers are not rational، and should learn rationality and development from others.
So far، the specter has been dominated on villages. Contractors 'development'، headed by state executive bodies، were advocators of the specter. They are influenced by the assumptions underlying psychology literature and Engineering thinking and have offered a technical version of development. متن یا آدرس وب سایتی را تایپ کنید یا سندی را ترجمه کنید.
آیا منظور شما این است: نیقتمره "دولوپ"%۲ک ا بلیف یس اففکتیو بوت بورینگ اند دل
They have analyzed the development so ready، Immediate and disproportionate to the needs and demands of the people، so those have instilled the pattern of "free development" in them. Given the lack of creativity villagers، they have created magical concept of "change" and technical "interference" and want to change the settled life.
The paper's emphasis on rural communities' cultural beliefs، makes two criticisms to the literature and practice of development in the country: The first critique is a nostalgic one and oppose "nightmare of development" with a “field language”. Theمتن یا آدرس وب سایتی را تایپ کنید یا سندی را ترجمه کنید.TThe second criticism is a pragmatic and functional critique and is expressed as the problem of "free development".
خلاصه ماشینی:
بختک «توسعه » و خواب ناآرام آبادي ما 1 موسي عنبري تاريخ دريافت : ٩٥/٠٢/١٢ تاريخ پذيرش : ٩٥/٠٣/٢٧ چکيده بختک «توسعه »، باوري نافذ اما کسالت آور و مبهم است که بر اجتماع هاي محلي و آباديها سايه افکنده و اجازٔە تنفس آسان و لذت از زندگي بيآلايش را به آنان نميدهد.
اين بختک به روستاييان القا کرده است که عقلاني نيستند و بايد دانستن ، عقلانيت و توسعه را از ديگران ياد بگيرند.
بختک توسعه ميگويد آبادينشينان گرفتار روان هاي منفيانديش ، پدرسالار، سرکوبگر و ريسک گريز هستند و بايد در زندگي آن ها مداخله و آن ها را درمان کرد.
دولت هاي مهندس غافل اند که تا زماني که به درآمد حاصل از فروش اين کالاها وابسته اند، بايد عقلانيت بيروني و توسعۀ مجاني را ترويج کنند.
بختک ، زندگي آبادي را نماد تقدير دانسته است ؛ حال آنکه آبادينشينان بيشتر به سنت هاي تغيير وابسته اند.
ما آبادينشينان در همۀ صحنه هاي زندگي بازيگر بوديم ، اما اکنون توسعۀ مجاني ما را تماشاگر کرده است .
متأسفانه تجربه نشان داده است که از آنجاکه دولت ها به دنبال مشروعيت و رضايت آفريني سياسي هستند و درآمد حاصل از فروش منابع زيرزميني را نيز در دست دارند، به سرعت اسير بختک توسعۀ مجاني ميشوند و با رايگان کردن هزينه هاي توسعه ، کار و تلاش را تضعيف ميکنند و در پايان ، در هويت ، تاريخ و نظام خويشاوندي خود آشفتگي و تغيير ميآفرينند.