چکیده:
پژوهشگران روانشناسی اجتماعی باورهای نادرست افراد در مورد شخصیت ، رفتار، نگرش، شایستگی ها، و در ارتباط با هر نوع گروه (جنسیت ، نژاد، طبقه ، شان، محل زندگی ، ...) را تصورات قالبی می گویند. تصورات قالبی در بردارندة هر نوع شناختی نسبت به افراد و گروههای دیگر نیست ، بلکه مشتمل بر تصورات نادرست و غیردقیق دربارة آنهاست . به تعبیر بهتر، افراد ممکن است به رغم داشتن برخی اطلاعات محدود یا مبهم ، در فرایند قالبی سازی برخی از واقعیت ها را به صورتی اغراقآمیز مورد توجه قرار داده و تعمیم دهند. مسئلة اصلی مقالة حاضر، فهم دلایل و زمینه های شکل گیری نگرشها و تصوراتی است که هر یک از ما به صورت قالبی و کلیشه ای در ارتباط با محیط پیرامونمان به دست می آوریم و به دیگران منتقل می کنیم . فهم و سنجش میزان ارتباط عواملی مانند جنسیت ، سن ، محل سکونت ، موقعیت اقتصادی، وضعیت اشتغال، میزان تحصیلات، رشتة تحصیلی و تصورات قالبی ، هدف اصلی این پژوهش است . در این پژوهش تلاش خواهد شد با کاربست روش پیمایشی ، دیدگاه بخشی از افراد جامعه (دانشجویان دانشگاه تهران) دربارة گروههای هویتی موجود در جامعه درک و تجزیه وتحلیل شود.
Stereotype is misunderstandings about people with personality, behavior, attitudes, competencies, and in connection with any group (gender, race, class, status, location). Includes any type of cognitive stereotypes toward people and other groups, but misconceptions and inaccurate information contained on them. In other words, people may even have some limited information or ambiguous, in the process of molding or exaggerate some facts to consider and generalize.
The main issue of this paper is to understand the reasons and grounds for the formation of attitudes and ideas that each of us got stereotyped and stereotyped in relation to the surrounding environment and to pass them. Understanding and assessing the associated factors such as gender, age, location, economic status, employment status, education level, field of study and stereotypes main purpose of this article. In this study will be presented with the application of a survey, the views of the people (students of University of Tehran) about the identity of the community groups understand and analyzed.
خلاصه ماشینی:
com روان شناسان اجتماعی معتقدند تصورات قالبی به معنای «تعمیم دربارة گروهی از افراد براساس خصیصه هایی همانند است که برای همة اعضای آن گروه صرف نظر از تفاوت عینی در میان اعضا به نحوی اجتناب ناپذیر مفروض گرفته می شود و قالبی سازی را شناخت بر حسب کلیشه های ذهنی می دانند» (٥٨ :٢٠٠٦ ,Aronson).
نتایج بررسی آزمون t رابطة جنسیت و تصورات قالبی آزمون leven جهت همگنی واریانس ها آزمون t میانگین F معنی داری t درجة آزادی معنی داری (دودامنه ) تفاوت میانگین ها مرد زن با فرض همگن بودن واریانس ها 0/06 0/807 1/045 375 0/297 -0/96 29/26 29/22 با فرض ناهمگن 1 45 /57 297 96 تعداد بودن واریانس ها /0 377 0/ -0/ 190 190 نتایج جدول ٦، نشان می دهد که با توجه به سطح معناداری آزمون t که بیشتر از ٠/٠٥ است ، فرضیه رد می شود و نمی توان رابطة معنای داری را بین دو متغیر متصور شد.
به بیانی دیگر، میان میزان تحصیلات افراد (به معنای مقطع تحصیلی بالاتر و افزایش تعداد ترم های حضور در دانشگاه ) و تفکرات قالبی رابطه ای منفی برقرار است ، به نحوی که با افزایش تحصیلات افراد تصورات قالبی کاهش می یابد و به سمت تفکر آگاهانه دربارة دیگران گرایش می یابند.
D Nelson (Ed), Handbook of Prejudice, Stereotyping and Discrimination, New York: Psychology Press and Taylor & Francis Group.