چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانشآموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانشآموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، گمارده شدند. سپس برنامهی شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری به مدت 12 جلسه بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخلهی درمانی و یک ماه بعد، دوباره تست پرخاشگری از هر دو گروه اخذ شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که گروه درمانی شناختی، به طور قابل توجهی رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان را کاهش میدهد. همچنین اثر آموزش تا زمان پیگیری باقی ماند. گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری منجر به کاهش پرخاشگری دانشآموزان میگردد.
خلاصه ماشینی:
پیشینه تحقیقات مختلف حاکی از این است که مداخلات شناختی در درمان افسردگی (منیکاواسگار، پارکر و پریچ ، 2011) سندروم روده تحریکپذیر (بلنچارد و همکاران، 2007) در مشکلات رفتاری جوانان و نوجوانان (فلانگان، آلن و هنری ، 2010؛ پیت، هوگارد، هکشر و رسنبرگ ، 2010؛ گته ، 2009؛ همپل و پیترمن ، 2008؛ الیس و مکلارن، 1385؛ سادوک و همکاران، ۲۰۰۹؛ رافضی، 1383؛ شکیبایی، 1383) مدیریت خشم (مورلند و همکاران، 2011؛ ساخودولسکی، کاسینو و گورمن ، 2004) در بیماران روانی (حس و کلینگبرگ ، 2011) در مورد مشکلات دانشجویان (هامدان - منصور، پوسکر، و بندک ، 2009؛ لیم و همکاران، 2010) در مورد مشکلات زندانیان (مالتزکای و استینهاوزر ، 2002؛ جلالی تهرانی ، 1996؛ نعمتی، 1388؛ کهریزی، 1388؛ امیدیان، 1390) و در مورد معتادان وابسته به کوکائین (المستید، استرو، و کارل ، 2010؛ ودل، املکمپ، و سچیپرس ، 2008) میتواند به تغییرات معناداری منجر شود.
به استناد تحقیقات مختلف که نشان میدهند مداخلات رفتاری شناختی بالاخص به صورت گروهی میتواند به تغییرات معناداری در افراد مختلف منجر شود و از آنجا که شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، لذا پژوهش حاضر اثر بخشی این شیوه درمانی را در کاهش پرخاشگری دانشآموزان مورد پژوهش قرار میدهد و به اين سؤال اساسي پاسخ دهد که آيا شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری بر کاهش پرخاشگری پسران دبیرستانی موثر است؟ روش در این پژوهش از روش تحقیق تجربی و از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است.