چکیده:
ما در این تحقیق به بررسی رابطه ی بیش اطمینانی مدیریت بر چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران پرداختیم. از این رو جامعه آماری 127 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی سال های 1392-1388 میباشد. به منظور تفکیک چسبندگی هزینه ها به عنوان متغیر وابسته، از متغیر های چسبندگی هزینه اداری و عمومی، هزینه های بهای تمام شده کالا و هزینه های توزیع و فروش استفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت بیش اطمینانی مدیریت با چسبندگی هزینه های اداری و عمومی، توزیع و فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته ارتباط معنادار و مثبت دارد. به عبارتی زمانی که اعتماد به نفس مدیران کاهش پیدا میکند، چسبندگی هزینه ها کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین نتایج ما بیانگر این بود که با تلفیق متغیرهای شدت فروش، فروش و بیش اطمینانی مدیریت و همچنین شدت فروش، فروش و نظریه نمایندگی تاثیر معنی داری بر چسبندگی هزینه اداری و فروش، بهای تمام شده کالا و توزیع و فروش نداشتند.
This study was aimed to investigate the relationship between managerial overconfidence and cost stickiness at the Tehran Stock Exchange. The statistical population consisted of 127 companies trading at the Tehran Stock Exchange from 2009 to 2013. In order to separate cost stickiness as a dependent variable، the variables of general and administrative cost stickiness، cost of goods sold، and selling and distribution costs were used. According to the results، it can be concluded that managerial overconfidence has a significant positive relationship with general and administrative cost stickiness، selling and distribution costs، and cost of goods sold. In other words، the lower managerial confidence is، the lower cost stickiness will be. The results also indicated that combining the variables of sales intensity، sales، and managerial overconfidence as well as sales intensity، sales، and representation theory had no significant impact on selling and administrative cost stickiness، cost of goods sold، distribution، and sales.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که هدف این پژوهش، بررسی تاثیر بیش اطمینانی مدیریت بر چسبندگی هزینه های اداری عمومی، بهای تمام شده کالا و هزینه های توزیع و فروش است به پیروی از پژوهش کلارا چن و گورسن ناسیف (2013) برای آزمون فرضیهها و سایر عوامل اقتصادی و عوامل مبتنی بر نظریة نمایندگی از مدل های رگرسیونی زیر تبیین میگردد.
رجوع شود به تصویر صفحه متغیرهای وابسته : SGA = چسبندگی هزینه اداری و عمومی O Costs = چسبندگی هزینه های بهای تمام شده کالا F Costs = چسبندگی هزینه های توزیع و فروش متغیر مستقل: Overconf Mal = بیش اطمینانی مدیریت متغیر تعدیل گر: Controls Economic = متغیر های اقتصادی Controls Agency = متغیرهای نظریه نمایندگی (متغیر مستقل) بیش اطمینانی مدیریت Managerial Overconfidence )) این شاخص به صورت موهومی میباشد برای اندازه گیری این متغیر با تعدیل شاخص های به کار گرفته شده در پژوهش مالمندیر و تیت ( 2011 ) و کمپل و گالمیر ( 2011 ) از دو شاخص به شرح زیر استفاده می شود: شاخص اول براساس تعداد روزهای افزایش و کاهش قیمت سهام: اگر در طول سال مالی تعداد روزهای افزایش قیمت سهام بیشتر از تعداد روزهای کاهش قیمت سهام شرکت باشد، فرض می شود اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت وجود دارد و برای آن عدد یک در نظر گرفته می شود؛ در غیراین صورت، عدد صفر به جای متغیر قرار داده میشود.