چکیده:
این تحقیق رابطه میان محافظه کاری اجتماعی و مدیریت سود را از دیدگاه رفتاری مورد بررسی قرار می دهد. محافظه کاری اجتماعی به معنی پایبندی افراد به سنت ها و ارزش های اجتماعی است. مبانی نظری تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای و داده های تحقیق از طریق پرسش نامه جمع آوری شده است. فرضیه تحقیق بر اساس روش همبستگی و از طریق ازمون رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که رابطه ای مستقیم و مثبت میان سطح محافظه کاری اجتماعی و تمایل به مدیریت سود از نوع فرصت طلبانه وجود دارد. همچنین شواهد این پژوهش نشان می دهد مردان در مقایسه با زنان تمایل بیشتری به مدیریت سود فرصت طلبانه دارند. رتبه شغلی و تجربه کاری رابطه معنی داری با مدیریت سود فرصت طلبانه ندارد.
This study investigates the relationship between social conservatism and earnings management from behavioral approach. Social conservatism refers to the preservation of ancient traditions of community. The research method is descriptive and it's instrument is questionnaire. Hypothesis testing has conducted by multivariate linear regression. The results of the study show that social conservatism have a significant and direct relationship with opportunistic earnings management. Also، the evidence of this research shows that the levels of social conservatism of males are more than females. Job rank and work experience have not any significant relation with opportunistic earnings management.
خلاصه ماشینی:
نتایج این تحقیق نشان می دهد که رابطهای مستقیم و مثبت میان سطح محافظهکاری اجتماعی و تمایل به مدیریت سود از نوع فرصت طلبانه وجود دارد.
محافظه کاری اجتماعی، مدیریت سود فرصت طلبانه و رویکرد رفتاری 1- مقدمه مطالعات انجام شده در حوزه فرهنگ، نشان می دهد حسابداری خرده فرهنگی است که در درون فرهنگ ملی بزرگتری قرار گرفته است.
فقدان پژوهش کافی در زمینه نگرش حسابداران درباره محافظه کاری اجتماعی و هم چنین اهمیت ویژه ای که محافظه کاری اجتماعی به عنوان یک مشخصه رفتاری بر رفتار حرفهای حسابداران دارد، این انگیزه را در نویسندگان این مقاله به وجود آورد تا موضوع محافظه کاری اجتماعی و رابطه آن با تمایل به رفتارهای فرصت طلبانه مدیریت سود را مورد مطالعه قرار دهند.
هدف سوم این پژوهش نیز آگاه نمودن جامعه حسابداران رسمی کشور، سازمان بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاران، دانشجویان، پژوهشگران حسابداری و سایر استفاده کنندگان صورتهای مالی در مورد اثر ارزش های اجتماعی نظیر محافظه کاری اجتماعی بر رفتارهای حسابداران در بیش نمایی سود است .
دوم این که شواهد پژوهش نشان خواهد داد که آیا محافظه کاری اجتماعی عامل تاثیر گذاری در نگرش حسابداران در بیش نمایی سود خواهد بود یا خیر؟ این موضوع به عنوان یک دستاورد علمی می تواند اطلاعات سودمندی را در اختیار نهادهای قانونگذار در حرفه حسابداری قرار دهد.
6-2-1- آزمون فرضیه فرضیه تحقیق به صورت زیر بیان می شود: H0= میان محافظه کاری اجتماعی و مدیریت سود فرصت طلبانه رابطه معنی دار وجود ندارد .