چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رقابت جویی وعزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز بودند که تعداد ٣٠٠ نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی چند مرح له ای انتخاب وبه پرسشنامه رقابت جویی هومن (١٣٨٦) وپرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (١٩٦٧) پاسخ دادند. با بهره گیری از روش همبستگی ورگرسیون نتایج نشان می دهد بین رقابت جویی وپیشرفت تحصیلی و بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی همینطور بین رقابت جویی وعزت نفس رابطه مثبت معنادار وجود دارد. افزون بر آن نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد رقابت جویی وعزت نفس مشترکا ٤/١٤ درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می کنند. بنا براین ، مدل رگرسیون خطی معنا دار ودر نتیجه رقابت جویی با ضریب رگرسون ٠/٣٢٧ سهم بیشتری نسبت به عزت نفس باضریب رگرسون ٠/١٢٨+ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز بودند که تعداد ٣٠٠ نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی چند مرح له ای انتخاب وبه پرسشنامه رقابت جویی هومن (١٣٨٦) وپرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (١٩٦٧) پاسخ دادند.
روش در این پژوهش ، جامعه آماری مورد نظر شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بود که بر اساس آمار موجود در رایانه دانشکده ٤١٠٠ نفر گزارش شده است .
یافته ها برای بیان رابطه بین متغیرهای رقابت جویی، پیشرفت تحصیلی و عزت نفس از ماتریس همبستگی و برای بررسی این سوال که رقابت جویی وعزت نفس چه سهمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارند،از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده به عمل آمد.
نتایج حاصل از پژوهش انجام شده با عنوان بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان که توسط یوسفی ودیگران در سال ١٣٨٨، انجام شد نشان داد که بین مولفه رقابت جویی ومعدل کل دانشجویان همبستگی بالایی وجود دارد.
در این پژوهش نیز بین رقابت جویی وپیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار در وجود دارد که در سطح کمتر از ٠/٠٠١با پژوهشهای ذکر شده همخوان است .
Schmeck, H, (2008) Role of the Big Five personality traits in predicting college students' academic motivation and achievement Department of Psychology, Southern Illinois University, Carbondale, IL 62901-6502, United States - Pullmann Allik, J(2008), Relations of academic and general self-esteem to school achievement.