چکیده:
اثربخشی سازمانی به عنوان مهمترین هدف هر سازمان، مقصدی است که تمام تلاشهای سازمانی در راستای رسیدن به آن صورت میگیرد. بنابراین، هدف تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که از بین آنها 203 نفر با استناد به جدول کرجسی و مورگان و به شیوه تصادفی انتخاب شدند. به منظور سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه اثربخشی سازمانی هسو (2002) و به منظور سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه مدیریت دانش پروبست و همکاران (2000) استفاده شد. همچنین، جهت تحلیل دادهها از آزمونهای شاپیروویلک، همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد مدیریت دانش با اثربخشی رابطه معناداری دارد (05/0p≤). بهعلاوه، مدیریت دانش قابلیت پیشبینی اثربخشی سازمانی را داشت. همچنین، بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون رگرسیون چندگانه، تمامی ابعاد مدیریت دانش در معادله رگرسیون وارد شده و در مجموع قادر به تبیین 35 درصد از واریانس اثربخشی سازمانی بودند و در بین این ابعاد، دو مولفه بکارگیری دانش و ثبت و ضبط دانش، به ترتیب بیشترین توان پیشبینی معنادار برای اثربخشی سازمانی را داشتند. با در نظر گرفتن نتایج بدست آمده، توجه به نحوه مدیریت دانش کارکنان در سازمان میتواند به عنوان مولفهای تاثیرگذار بر ارتقاء اثربخشی سازمانی مدنظر مدیران تمامی سازمانها و از جمله سازمانهای ورزشی قرار گیرد.
The purpose of this study was to determine the relationship between knowledge management and organizational effectiveness in the Youth and Sports Ministry's staff. The study population consisted of all employees of the Ministry of Youth and Sports (N= 430) which among them، 203 people، according to Morgan table and were randomly selected. Hsu (2002) organizational effectiveness questionnaire and Probst et al (2000) knowledge management questionnaire were used to collect data. Also، Shapiro Wilk، correlation and multiple regression analysis tests were used for data analysis. The results showed a significant relationship between knowledge management and organizatinal effectiveness (p≤0/05). In addition، knowledge management، was able to peredict organizational effectiveness. Also، dimensions of knowledge management were able to account organizational effectiveness for 35% of the variance. As well as، application of knowledge and recording knowledge had the highest significant potential predictable for organizational effectiveness. Considering the results، pay attention to manage of knowledge management of workers can be considered as one factor affecting the promotion of organizational effectiveness in all organizations managers، including sports organizations.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، بر اساس نتايج بدست آمده از آزمون رگرسيون چندگانه ، ابعاد مديريت دانش درمجموع قادر به تبيين ٣٥ درصد از واريانس اثربخشي سازماني بودند و در بين اين ابعاد، دو مؤلفه بکارگيري دانش و ثبت و ضبط دانش ، به ترتيب بيشترين توان پيش بيني معنادار براي اثربخشي سازماني را داشتند.
با در نظرگرفتن نتايج بدست آمده ، توجه به نحوه مديريت دانش کارکنان در سازمان ميتواند به عنوان مؤلفه اي تأثيرگذار بر ارتقاء اثربخشي سازماني مدنظر مديران تمامي سازمان ها و از جمله سازمان هاي ورزشي قرار گيرد.
همچنين ، در سطح تحقيقات داخلي انجام شده در اين زمينه رئيسي (١٣٩٢) و سيدنقوي و همکاران (١٣٨٩) در تحقيقات خود نشان دادند که بين مديريت دانش با اثربخشي سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
به علاوه ، در تحقيق رئيسي (١٣٩٢) که بر روي تمامي مديران ستادي وزارت ورزش و جوانان ، هيات اجرايي کميته ملي المپيک ، مديران ستادي آکادمي ملي المپيک و هيات رئيسه فدراسيون هاي برتر ورزشي انجام شد، از بين فرآيندهاي مديريت دانش ، انتقال دانش بيشترين و ثبت و ضبط دانش کمترين همبستگي را با اثربخشي سازماني داشتند.
نتايج برخي از اين تحقيقات حاکي از آن است که بين مديريت دانش و فرآيندهاي آن با اثربخشي سازماني در سازمان هاي ورزشي کشور رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
The role of knowledge management practices on organizational context and organizational effectiveness, ABAC Journal, 28 (1): 42-53.
(2010), knowledge management liked to strategy for organizational effectiveness.